Saturday, August 06, 2011

Dr Norra...

Saya menulis entri tersebut 3 tahun yang lalu. Ya, entri itu adalah semasa bulan Ramadhan juga. Entri tersebut berkenaan Dr Norra, seorang guru yang benar-benar telah menyentuh hati dan nubari saya.

Hari ini saya kehilangannya. Dia meninggal dunia 12 tengah malam tadi. Innalillahi wa innalillahi raji’un.

Dia merupakan seorang guru yang teramat baik buat saya. Pediatrik adalah posting pertama saya semasa tahun klinikal dan dia benar-benar menjadi inspirasi buat saya. Pernah sekali semasa ward round, dia memegang dan memeluk bahu saya. Dia benar-benar istimewa..

Seusai posting pediatric semasa di tahun 3, saya ke posting O&G. Kawan-kawan lain yang kemudiannya berada di posting pediatric dan salah seorang dari mereka menceritakan, dia menyebut nama saya, “Ummu mana?” Saya yang kerdil punya tempat di hatinya.

Saya masih ingat sambutan raya semasa saya di tahun 3. Dia menjemput kami ke rumahnya. Dia punya ibu dan ayah yang sangat tua. Di hadapan doktor-doktor pakar dan tetamu-tetamu yang datang, ayahnya kencing di hadapan rumah. Namun dengan penuh kesabaran, tanpa ada riak malu dia menguruskan ayahnya. Saat itu saya tahu dia benar-benar seorang yang baik. Dia banyak mengajar saya hikmah kehidupan..

Saya bukan pelajar yang cemerlang, tapi Dr Norra merupakan salah satu di antara guru yang banyak memberi dorongan buat pelajar-pelajarnya. Markah saya untuk semester akhir, yang terbaik adalah pediatric – A-. Pesakit-pesakitnya juga terlalu menyayanginya..

Dia bersama-sama kami sehingga peperiksaan terakhir kami. Semuanya dia catatkan dia laman mayanya. Pemergiannya benar-benar sebuah kehilangan.. Dialah guru, kawan, dan contoh buat kami. Moga Allah merahmatinya. Moga kita bertemu lagi di JannahNya. Dr Norra, selamat kembali ke kampung abadi! AlFatihah..

Kata-kata Dilah suatu masa dulu menguatkan saya kembali…

2 comments:

Brader Bear said...

My dearest Auntie.. thank you for your kind words..

eyna said...

semoga roh arwah dicucuri rahmat....amin

There was an error in this gadget