Monday, September 29, 2008

Ramadhan..

Tadi saya berchatting dengan seorang teman. Dia mahu bercerita tentang Dr. N, seorang doktor yang terlalu baik pada saya. Di sebalik telatah dan bicara Dr. N yang lucu, rupanya dia memiliki catatan duka di dalam hidupnya.


Sememangnya saya tidak pernah percaya pada lahiriah yang terbentang. Saya pasti setiap insan punya rahsia maknawi di sebalik zahirnya yang bahagia. Mungkin kerana saya juga begitu. Dalam kesedihan yang amat, saya akan ketawa untuk melupakannya.


Dr. N mengenali saya sebagai seorang yang serius. Setiap kali dia bertemu saya, pasti dia akan berkata - Ummu ini asyik marah sahaja. Saya suka melihatnya ketawa di sebalik kesilapan yang saya lakukan secara tidak sengaja semasa case presentation.


Saya sering melakukan kesilapan untuk 'pronouce' perkataan English. Cafe au lait spot menjadi cafe au lait sput sehinggakan sput menjadi signifikan dengan saya. The baby is pinks. Sepatutnya pink sahaja, tapi saya menambah 's' pada pink. Dr N menegur saya. Baby itu pink sangat ke sampai awak nak sebut pinks? Kemudian saya mahu menerangkan bahawa bayi tersebut sudah pandai ber'babbling'. Tapi saya menyebutnya sebagai 'bubbling'. "Baby itu selalu main air liur ke?", tanya Dr. N lagi. Kawan-kawan saya sudah puas tertawa. Saya juga tidak mampu menahan tawa. Tidak mungkin saya melupakan posting pediatric ini. Posting yang bermula dengan serba tidak kena tapi menjadi posting yang terlalu bermakna di akhirnya.


Entahlah. Terlalu celaru bicara saya. Sebenarnya Ramadhan ini adalah Ramadhan yang paling menyedihkan dalam hidup saya. Saya dalam kesedihan yang amat sebenarnya. Saya ketawa untuk melupakan kesedihan-kesedihan itu.


Ya Rabb..mungkin amalan saya dalam bulan ini hanya seperti butiran pasir yang tidak berharga. Kau lebih mengetahui sebab musababnya. Meskipun aku hanya pasir, jadikanlah aku sebahagian dari pantai itu.


Sungguh saya terlalu sedih untuk berpisah dengan Ramadhan ini. Cuma tinggal sehari sahaja lagi. Pedihnya bagai dihiris.

No comments: