Saturday, June 04, 2011

Sesak...

Semalam keluarga saya dan keluarga sahabat rapat keluarga datang dari Johor. Kami bercuti di Kuala Lumpur sahaja memandangkan adik-adik ramai di sini dan yang paling penting bagi kami adalah kebersamaan. Saya membesar dalam keluarga yang boleh dikatakan islami. Dan semalam malam kami berjalan, merasai lumpur jahiliah di bumi Kuala Lumpur. Kami berjalan di Fahrenheit 88 dan Pavilion. Kami melihat manusia-manusia berjalan tanpa tujuan. Kami melihat kedai-kedai arak, manusia-manusia yang minum air syaitan tersebut.

Masih teringat lagi kata ustaz dulu. Kalau tak terasa nak kena buat kerja dakwah ini, berjalanlah di Bukit Bintang. Dan semalam saya di sana.

Mungkin sebagai orang yang ditarbiah, saya tidak patut berjalan di tempat-tempat sebegitu. Tapi hal ini membuka mata saya tentang nikmat yang Allah beri iaitu nikmat iman dan hidayah. Dalam jutaan manusia yang masih leka berjalan di tengah hiruk pikuk malam, Allah memilih kita untuk merasai nikmat hidayah ini.

Teringat kata-kata Dr T dulu, kenapa Allah pilih kita?

Teringat kata-kata Ustazah Arpah, huwajtabakum – dia telah memilih kamu.

Teringat kata-kata Ustaz UQY, kalau orang Eskimo menuntut di hadapan Allah bahawa dia tidak menerima pernah mendengar tentang syahadah ini, kita juga akan memikul dosa mereka kecuali mereka yang melakukan kerja dakwah ini bersungguh-sungguh di tempat mereka.

Terasa habis menonton video ini.

Saya quote description video ini.

Kesimpulan dari short film ini adalah;
"Apakah peranan SAKSI?"
"What if saksi ambil tindakan untuk berdiam diri?"
Analogi: seperti short film di atas.
Kalau saksi-saksi itu berdiam diri sahaja, siapakah yang menegakkan keadilan untuk si victim itu? dan membiarkan sahaja si driver itu melepaskan diri..kalau begitu, bukan SAKSI namanya..

Tanggungjawab saksi bukan sahaja setakat berpeluk tubuh akan tetapi berani bergerak ke hadapan untuk memberitahu manusia apa yang sebenarnya yang mereka saksikan.

Samalah dengan tanggungjawab KITA! Tanggungjawa ape? Tanggungjawab ini ialah kita melaksanakan di hadapan seluruh alam ini segala hak Syahadah Al-Haq (Pengakuan Bahawa Tiada Tuhan yang Layak Disembah selain Allah dan Muhammad Adalah Utusan Allah) yang kita imani dan kita akui sebagai agama kita.

wallhualam.."Agar dunia menjadi saksi,kelak tiada alasan diberi"


Kalau masih tidak faham tentang Syahadatul Haq, mungkin boleh baca entri saya pada tahun 2008 dulu.

Tuntutan syahadah inilah yang menyebabkan saya menangis tiada henti semasa mendengar kupasan prof tentang ayat 6-11 surah Mulk.

Lagi 6 hari akan berakhir exam dunia, dan moga saya dapat lari lebih laju untuk mengejar akhirat pula. Sesak sangat fikiran dan hati bila asyik belajar.

No comments: