Sunday, October 09, 2011

Kanan dan kiri...

Allah akan mentarbiah kita dengan cara yang sangat indah. Minggu ini saya tidak dapat hadir usrah saya sendiri kerana berkerja dan semua itu menambah sesak dalam diri saya. Setiap kali mesej bertandang memberitahu berkenaan dengan program tarbiah dan saya tidak menghadirkan diri, saya menangis. Saat-saat begini terasa yang amat betapa kita yang memerlukan tarbiah.

Membaca mesej seorang ukhti di FB:

Kate air hostess, "Apabila topeng oksigen muncul dari atas kabin, segeralah menyarungkan topeng ini ke wajah, seperti ini. (kendian air hostess akan tunjuk cara pakai topeng oksigen tu). Tetapi HARUS DIINGAT, PAKAI TOPENG ANDA DAHULU SEBELUM MENYARUNGKANNYA KEPADA ANAK DI BAWAH JAGAAN ANDA."

So maknanya, keselamatan diri lebih utama.

begitulah dalam dakwah dan tarbiah ini. kalau sibuk sarung topeng anak bawah jagaan kite, sebok miting kerana nak bincang cara sarung topeng tu, sebok ke sana ke mari kejar anak2 yg berlari2, tapi tak ambil atau tak disiplin ambil bekalan oksigen SECUKUPNYA..... jangan hairan kalau kamu dapati kamu tiba2 sudah di alam lain.

KAMU MATI.


Allah! Moga saya tidak mati lagi. Moga ada bekal yang saya kutip semasa menjaga adik-adik.

Dan jujur tarbiah Allah yang paling indah. Adakalanya Allah hadirkan ayat-ayat Quran yang sangat indah hatta ketika kita sedang berdepan dengan pesakit.

Ada dua pesakit di wad yang mempunyai sacral sore yang sangat besar dan dalam. Saya pernah ambil darah seorang dari mereka dan pernah juga menjaga seorang lagi. Terlalu besar sacral sore mereka. Salah seorang mendapat sacral sore kerana lama terlantar di wad. Seorang lagi pesakt psikiatri. Tiada siapa yang menjaganya di rumah. Dia bukan sahaja mempunyai pressure sore di belakang punggungnya tetapi juga di kepala.
sacral sore/pressure sore

Saat melihat mereka, ayat Allah ini hadir di hati saya.

“Dan kamu mengira mereka itu bangun, pada hal mereka tidur, dan Kami membalik-balikkan badan mereka ke kanan dan ke kiri , sedangkan anjing mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua, dan jika kamu melihat mereka tentulah kamu akan berpaling melarikan diri dan hati mu dipenuhi dengan ketakutan kepada mereka”. (Surah Kahfi ayat 18)


Saya pernah kongsikan ayat ini di dua entri saya yang lama dulu.

Rhabdomyolysis

Anjing

Ayat Allah sangat indah. Setiap kali ia hadir, kita pasti akan memperolehi hikmah yang lain pula. Saya kongsikan secebis hikmah yang saya perolehi. Setiap pesakit perlu bergerak. Andainya mereka statik di atas katil untuk jangka masa yang lama, mereka mudah mendapat sacral sore.

Hebat bukan ayat Allah tersebut? Allah membalik-balikkan badan pemuda-pemuda Kahfi itu ke kanan dan kiri semasa mereka tidur selama ratusan tahun. Dan mereka tidak mendapat sacral sore.

Saya bukan mahu mensainskan ayat tersebut, cuma Allah menambah iman saya saat ayat ini hadir ketika melihat pesakit. Betapa hebatnya pemuda Kahfi tersebut sehingga Allah menjaga mereka saat mereka tidur selama ratusan tahun. Manusia-manusia biasa boleh mendapat sacral sore hatta dalam jangka masa yang cuma seminggu dua, tetapi pemuda Kahfi tidur selama ratusan tahun dan tidak mendapat semua itu. Apa yang membuatkan mereka begitu istimewa?

Innahum fityatyn amanu birabbihim wazidnahum huda! Mereka adalah PEMUDA-PEMUDA yang beriman kepada Tuhan mereka dan Allah menambahkan petunjuk kepada mereka! Ya, iman merekalah yang menyelamatkan mereka dari segalanya. Dan Allah sebut spesifik dalam ayat 13 di dalam Surah Kahfi bahawa mereka adalah fityah -PEMUDA! Dan Allah beritahu pada kita, nahnu naqussu naba ahum bilhaq - dan Kami ceritakan kisah ini kepada kamu dengan HAQ! - dengan kebenaran. Rasa tak ayat-ayat Allah itu? Betapa hebatnya pemuda-pemuda ini..

Buka Quran dan tadabbur surah Kahfi. Baca kalimah-kalimah yang dituturkan oleh pemuda-pemuda yang beriman ini.

Kita tiada pilihan. Kita perlu menjadi pemuda yang beriman pada Allah dan moga Allah terus menambah petunjuknya pada kita dan menyelamatkan kita di zaman yang penuh dengan kefasadan ini.

No comments: