Wednesday, March 24, 2010

Pertama..

Saya rasa psychiatry adalah posting yang kelakar. Mungkin saya belum jumpa pesakit yang bersedih lagi rasanya. Tapi saya memang terketawa di hadapan pesakit sebabnya lawak sangat. Apapun, saya kena lulus posting ini. Saya kena serius. Ya rabb, permudahkan..

Cuba bayangkan pesakit itu punyalah confident. Kawan saya tanya dia lahir bila dan dengan confidentnya dia jawab dia lahir tahun 2005. Serius kelakar sebab pesakit itu umurnya dah 22 tahun.

Pesakit saya pun kelakar. Saya sedang mendengar kawan saya interview pesakit lain. Tiba-tiba ada pesakit datang dan duduk mencelah. Saya pun melayan. Dia ambil buku psychiatry saya dan baca. Selepas itu dia tanya pasal ubat halloperidol. Saya tidak belajar pun lagi antipsychotic drug. Kalaupun pernah belajar masa preclinical year, sekarang dah lupa. Tergagap saya menjawabnya. Selepas itu, saya minta buku saya agar saya boleh membacanya. Semasa saya sedang mencari, dia boleh tegur saya - "Tengoklah indeks". Huhu..

Selepas itu, semasa saya menemubual dia, dia ambil pen dari tangan saya dan simpan dalam buku saya. Tapi selepas beberapa ketika, dia pulangkan pen tersebut semula..Dia nak saya fokus pada perbualan tersebut..

Selepas itu, kelakar lagi bila yang tanya saya soalan dan bila saya dapat menjawabnya, dia cakap, "Bagus, saya test awak tadi..". Huhu, pesakit pun boleh test saya..

Lepas itu, dia tanya saya tentang sirah. Saya kata terlupa dan selepas itu saya meneka. Dia kata tidak boleh meneka, balik baca..Huhu..

Dalam hidup ini kita jarang dapat melupakan yang pertama kan? Dia pesakit psychiatry pertama yang saya jumpa. Gambar yang dia lukis juga memang kelakar.
Dia ceritakan saya tentang masalah. Ada 6 kotak. Ada kotak kecil, sederhana dan besar. Begitulah juga masalah. Ada masalah kecil, sederhana dan besar. Dia tanya saya, nak selesaikan masalah yang mana dulu? Saya kata nak selesaikan yang besar dulu. Dia kata salah. Selesaikan yang kecil dulu. Dia pun pangkah dua kotak kecil kat hujung itu. Lepas itu dia kata gabungkan 4 masalah itu menjadi 1 masalah. Maka jadilah ia satu masalah yang besar. Tapi kemudian pecahkan masalah itu menjadi dua. A + B, C + D. Lepas itu, dia pun nak makan. Cerita tergantung di situ. Kompleks kan pemikiran mereka?
Saya ada meminta dia melukis intersecting pentagon seperti yang saya tunjukkan untuk test right hemisphere function. Tapi dia tak lukis pentagon itu. Dia lukis bulatan, segitiga, sudut 90 darjah, sudut cakah dan baru dia lukis gambar itu. Kenapa entah..saya rasa kelakar sangat..

Banyak yang saya pelajari dari mereka. Terasa Allah menegur saya. Tidak mantap lagi sirah.

Ada satu lagi perkara yang saya pelajari. Whatever happens to them can happen to anyone actually. Penyakit schizophrenia hanya terzahir dalam diri seorang perempuan ketika dia berusia dalam 25 tahun. Tidak pelik kalau ada doktor wanita yang baru sahaja melangkahkan kaki bergelar houseman mula menzahirkan simptom-simptom schizophrenia.

Pernah tak terfikir kalau kita ada schizophrenia? Tidak boleh jadi doktor dan seandainya anda sudah bergelar doktor, tidak boleh lagi meneruskan karier. Pernah tak terfikir kalau Allah takdirkan kita menghidap penyakit? Pasal itu, setiap saat tidak boleh dibazirkan. Tiada siapa yang tahu apa yang akan berlaku esok. Dan kita sangatlah perlu mengejar kebaikan setiap saat.

Teringat minggu exam Anesthesiology dan Ophthalmology. Saya tidak pergi jaulah sebab kononnya nak exam minggu itu. Tapi sejujurnya setiap ilmu yang saya fahami dengan sebenarnya hanyalah pada malam sebelum exam itu. Rasa menyesal yang amat. Saya patut mengisi hujung minggu tersebut dengan jaulah sebenarnya dari fikirkan exam.

Semalam misalnya kerja saya amat banyak. Kami bincang beberapa kerja mengenai dakwah kampus. Kena juga selesaikan nota untuk bacaan facilitator. Dan pagi ini akan ada case presentation. Saya sepatutnya menjadi presenter ketiga. Saya hanya sempat mengadap dan fokus pada case presentation psychiatry pada pukul 12 malam tapi saya mengantuk dan tertidur. Pagi baru kelam kabut menyusun case. Tapi bila saya ke kelas, pensyarah saya cuma inginkan satu case sahaja. Kawan saya yang pertama sahaja perlu membentangkan case. Saat itu terfikir juga, alhamdulillah semalam malam tidak fokus sangat pada case presentation. Kalau tidak, saya rugi. Rugi sebab tidak mengisinya dengan kerja-kerja tarbiah disebabkan nak fokus study. Kebaikannya, disebabkan kepadatan masa yang kita ada, saya dapat juga menyelesaikan case dalam masa yang sekejap pagi itu. Walaupun pada minggu pertama posting, saya dah ada case write up.

Disebabkan banyaknya kerja kitalah, kita menjadi fokus dengan kerja-kerja dunia. Sebolehnya kita nak selesaikan kerja-kerja dunia secepatnya kerana ada kerja lain yang terus menanti.

Barangkali pengalaman saya mati hidup semula dahulu yang menyebabkan saya terus semangat. Teringat pengalaman itu, saya mesti nak berlari dalam kerja-kerja saya. Sebabnya saya tiada masa. Esok atau lusa..sukar untuk saya menjawabnya. Saya bimbang kalaulah manusia yang berada di sekeliling saya tidak dapat mengikut arus semangat saya. Mereka tidak melalui apa yang saya rasai. Entahlah, saya merepek yang sangat banyak hari ini..

1 comment:

nur qalbi said...

Pengalaman yg sgt menarik..pengalaman itu juga mnjadi tarbiyah buat kita kn?
sy blm masuk clinical tp kebetulan skrg pun ktrg pun tgh blja psikiatri ni..subject yg sgt menarik walaupun kadang pening jg nk fhm..hehe..