Tuesday, April 14, 2009

Istimewa..

Saya ke Sekolah Kanak-Kanak Istimewa Johor Bahru hari ini. Angin bahagia seakan bertiup semilir di kamar hati. Saya gembira di sana. Saya juga sempat bertemu Roti Anas dan dia membelanja saya minum. Saya pernah menulis mengenai Roti Anas di sini dan sini.

Macam-macam ragam anak-anak ini. Ada yang berlagak seperti majikan, ada yang lurus bendul, ada yang baran dan bermacam-macam lagi tingkahlaku mereka yang mengusik hati. Saya turut melihat mereka menyediakan popia untuk dijual. Terlalu teliti dan hasilnya sungguh menakjubkan. Paling tersentuh saat melihat mereka membaca doa naik kenderaan bersama-sama sebelum pulang. Kanak-kanak bukan Muslim turut membaca doa tersebut.

Aksi lucu Roti Anas terhadap Nurul yang dianggapnya sebagai kekasih hati turut membuatkan saya tersenyum. Tidak sudah-sudah Roti Anas meluahkan rasa hatinya untuk berkahwin dan melambaikan ’flying kiss’. Semalam juga saat dia menemankan akak angkatnya yang mahu mengisi borang ke kursus perkahwinan di jabatan agama, dia juga turut diberi borang. Mungkin pegawai di sana tidak dapat mengenali Roti Anas sebagai penghidap Down Syndrome :)

Ada juga ibu anak-anak Down Syndrome yang turut menjadi guru di sini. Kemesraan mereka membuatkan saya terasa seperti di rumah sendiri. Saya telah memilih Sekolah Kanak-Kanak Istimewa ini sebagai medan elektif saya kelak. Saya pasti elektif saya akan disulami rona-rona bahagia.

Proses pengajaran di sini pastinya memerlukan kesabaran yang luar biasa. Saya mahu mempelajari hikmah ilmu itu di sini. Moga Allah menyuburkan kesabaran di bustan hati insan kerdil seperti saya.

Teringat Assyahid Imam Hassan Al Banna yang membantu ayahnya di kedai jam semasa muda. Membaiki jam tidak sama dengan membaiki kereta bukan? Ketukan yang terlalu cermat, ketelitian yang sensitif amat diperlukan. Proses membaiki jam yang memerlukan ketelitian luar biasa juga dikatakan faktor yang membentuk dirinya menjadi insan yang sabar dalam berhadapan dengan manusia.

Moga elektif saya kelak mampu menyumbang sesuatu dalam pembentukan diri untuk mengharungi dunia dakwah. Manusia sememangnya merupakan topik yang sangat menarik untuk diterokai.

2 comments:

~:: AiNi ::~ said...

ermmm...menariknya. feera dh ada area yg menarik utk diterokai. kyg confius lg la nk pilih. x smestinya kt hospital ke?

Ummu Afeera said...

x..sy tanya prof masa briefing tu...prof kata nak buat kat gaza pun boleh:) asalkan health-related..