Saturday, June 29, 2019

Kahfi..


Kadang itu saya rasa ‘tercungap-cungap’ dengan kehidupan saya. Bekerja, oncall, collect data di hospital X, kerja di hospital Y, buat poster, pergi tambah ilmu, present CME dan lain-lain membuatkan saya rasa ‘semput’. Terkadang saya tertanya-tanya, apa yang sedang saya lakukan. Anak-anak kadangkala terbiar. Tekanan kadang terbawa-bawa ke rumah. 

Adakalanya kerjaya kita memberikan kita inspirasi, namun tak kurang juga ujiannya.

Bila kita meminta MRI untuk pesakit, dan diberi. Jawapannya adalah apa yang kita syaki iaitu vasculitis membuat kita rasa ‘worth it’ membuat yang terbaik untuk pesakit. Adakalanya bila kita bertemua orang hebat seperti interventional radiologist yang sanggup membuat biopsi yang sukar membuat kita rasa terinspirasi.

Bila kita syaki pesakit kita menghidap kanser berdasarkan ultrasound yang menunjukkan banyak lesion di hati dan GCS pesakit drop, dan kita rasa baiknya seandainya kita mampu meneruskan membuat CT Brain, Thorax, Abdomen dan Pelvis sekaligus dan permintaan tersebut diluluskan. Dan keputusan menunjukkan gall bladder tumour with lots of metastasis. Dan kita berbincang tentang advance directive. Semua itu membuatkan kita rasa ‘worth it’ berjuang untuk pesakit. Berbaloi untuk mencari jawapan. Bersyukur bertemu dengan orang-orang yang memudahkan.

Namun ada hari yang sukar. Ada hari kita bertemu orang bawahan yang lebih ‘cerewet’. Mahu meminta ultrasound lower limb dan doppler. 

“Fever dulu ke discharge dulu?”

“Buat op 5 tahun lepas itu di hospital mana?”

“Well’s score berapa?” Bila jawab 5, ditanya pula, “Apa komponen Well’s score?”

Entahlah. Bila saya jumpa orang begini, seringkali saya tertanya-tanya apa yang sedang saya lakukan. Berbaloi ke semua ini? Adakalanya saya rasakan, berbincang dengan orang atasan yang hebat-hebat lebih mudah dari yang dibawah. Terkadang untuk kebaikan pesakit, kita harus ‘mengemis’. 

Begitulah hari-hari yang dilalui. Bersyukur bila ditemukan dengan cahaya, merintih bila bertemu kegelapan.

Semalam pergi ke kursus mengenai kanser peparu. Saya lihat seorang doktor bukan muslim, consultant histopathologist. Dalam usia yang mudah, telah lebih 6000 slide yang dibaca. Merata pergi mencari ilmu agar mampu memberikan interpretasi biopsi pesakit dengan baik. 

Bila kita melihat manusia-manusia besar, dunia kita terbuka luas. Dan bila melihat manusia-manusia kecil, horizon pandangan kita juga mengecil. Pengalaman ini begitu memuhasabah. 

Dan terkadang tertanya-tanya juga, adakah aku adalah insan yang sering merasakan diriku betul?😭😭 Sukar. Dan aku masih bermujahadah dan bermuhasabah.

No comments: