Sunday, June 16, 2019

Masjid..

Setiap kali saya pulang ke kampung halaman, saya akan memberitahu anak-anak supaya tak ke masjid. Beberapa surau/ masjid sekitar adalah ‘keras’ dengan anak-anak kecil. Berkali-kali si datuk dan ayah ditegur. Seringkali juga anak balik menangis.

Semalam saya solat di masjid Kotasas, Kuantan. Seusai terawih, saya lihat ramai anak-anak lelaki berkumpul di belakang. Rupanya dibuka stadium Beyblade besar dan ramai bermain sekali. Wow! Sememangnya masjid yang mesra ibadah. Terbayang keseronokan anak-anak hendak ke masjid, tempat pertemuan yang ‘best’ pastinya untuk mereka.

Pada pandangan saya yang kerdil, masjid/ surau sewajarnya menjadi tempat yang paling mesra bagi anak-anak terutamanya anak lelaki. Saya percaya kedekatan kita pada solat mampu mencegah perkara mungkar. Masjid sewajarnya menjadi pusat komuniti untuk semua. Masjid di zaman rasul memiliki peranan yang luas. Anak-anak lelaki kini berdepan dengan cabaran yang luar biasa. Saban masa, kegerunan melihat kes-kes di hospital. Hati anak-anak perlu dididik dengan kecintaan terhadap masjid/ surau sejak kecil lagi.

Seandainya khusyuk yang kita cari di masjid/ surau sehingga menghalang anak-anak kecil ke masjid, menghalangi fitrah insani mereka, mungkin boleh kita menelaah tulisan Salim A Fillah bertajuk Ektase Mi’raj.

Saya memetik sedikit tulisannya:

“Sang Nabi adalah manusia yang paling khusyu’. Dan alangkah indah kekhusyu’annya. Kekhusyu’an yang seringkali mempercepat shalat ketika terdengar olehnya tangis seorang bayi. Atau memperpendek bacaan saat menyadari kehadiran beberapa jompo dalam jama’ahnya. Kekhusyu’an yang tak menghalanginya menggendong Umamah binti Abil ’Ash atau Al Hasan ibn ’Ali dalam berdirinya dan meletakkan mereka ketika sujud. Kekhusyu’an yang membuat sujudnya begitu panjang karena Al Husain ibn ’Ali main kuda-kudaan di punggungnya.”

Di lain masa, mungkin kita perlu menziarahi tempat-tempat seperti Drug Intervention Community Malaysia, penjara-penjara supaya kita mendalami realiti umat ini dan mengerti mengapa masjid/ surau ini perlu dikembalikan fungsinya. Turunkanlah ego. Biarlah anak-anak ini akrab dengan figur lelaki dalam hidup mereka, si ayah / atuk. Biarlah mereka berpimpin tangan ke masjid-masjid yang mampu mendidik mereka. Biarlah masjid ini tempat yang ‘best’ bagi mereka, bukan tempat yang mengusutkan hati anak-anak. Berilah ruang supaya kami mampu mengatakan, masjid adalah best!

No comments: