Tuesday, March 20, 2018

Ummati...

Pernah sekali di klinik gastroenterologi. Kes baru. Seorang pesakit tiga serangkai. Bukan diabetis, darah tinggi dan tinggi kolestrol. Tapi HIV, hepatitis B dan hepatitis C. Dia dirujuk untuk pemerhatian fungsi hati.

Lelaki muda. Saya tanya bagaimana dia boleh mendapat penyakit tersebut. Dia berterus terang. Melalui hubungan seksual, lelaki dengan lelaki. Setelah beberapa ketika diam, saya tanya lagi. Bagaimana boleh terjebak. Dia ketawa kecil mulanya. Saya berikan beberapa pilihan. Adakah disebabkan pengaruh kawan, pornografi atau pernah melalui sexually abuse? Lama dia berkira-kira. Kemudian dia cerita, sexually abuse.

Saya tak boleh lupakan pesakit ini, apatah lagi ceritanya. Sebagai ibu kepada dua anak lelaki, saban hari saya risau. Membaca perkhabaran berita mutakhir ini membuatkan kerisauan saya tiada penghujungnya.

Cerita pesakit tersebut lagi. Umurnya 6 tahun ketika itu. “Doktor tengok muka saya pun, mesti doktor tahu saya comel masa kanak-kanak”. Ya, dia punya darah campuran. Ibu dan ayah bercerai semasa dia kecil lagi. Ibu sibuk bekerja membanting tulang membesarkan dia dan adik beradiknya yang lain. Satu masa datang ayah saudara sendiri meminta untuk membawanya berjalan. Dibelikan segala mainan, coklat dan jajan. Dia dibawa ke hotel kemudiannya dan diliwat pertama kali. Dia cerita berdarah. Tiada hari dalam hidupnya, dia dapat melupakan peristiwa tersebut. Ibu terlalu sibuk bekerja dan dia tiada peluang memberitahu. Sembuh, berulang kembali. Dia juga keliru. Padanya mungkin itu cara berkasih sayang. Dia mendapat semua mainan dan makanan yang diingini.

Dia membesar dengan kekeliruan. Ketika di sekolah berasrama penuh, berlaku lagi. Dengan cikgu tuisyen pun pernah. Dia kira cara berkasih sayang adalah dengan cara sebegitu.

Ayah saudara sudah meninggal. Dia masih terbayang wajah yang menodainya pertama kali. Si ibu hanya tahu setelah dia menghidap penyakit tiga serangkai tersebut.

Bila sahabat nabi, Anas r.a yang usianya sehingga seratus tahun lebih, yang ada hanya kenangan manisnya bersama Rasulullah SAW. Hayatnya cuma sebentar bersama Rasulullah SAW, namun kenangan itu mengakar sehingga usianya seratus tahun lebih.

Sedang pesakit tersebut, yang ada hanya mimpi ngeri setiap hari. Trauma yang mengerikan. Cerita itu kejutan bagi saya. Saya luahkan kerisauan padanya terhadap dua anak lelaki saya.

“Takpe doktor, mereka ada ayah yang melindungi. Saya membesar tanpa ayah”.

Lama saya muhasabah. Hatta hubungan perkahwinan sendiri. Betapa kita perlu mempertahankannya demi anak-anak. Setiap anak amat memerlukan sosok ibu dan ayah dalam perkembangan mereka. Dan ramai anak-anak di luar sana yang mungkin kehilangan ibu dan ayah juga yang memerlukan tanggungjawab sosial kita untuk berperanan. Ada seribu satu kerja kita. Sedih sungguh dengan berita-berita yang dibaca.

No comments: