Tuesday, March 20, 2018

PJJ..

Selepas habis kursus, keluar seketika dengan anak dan suami. Seusai makan, kami ingin menuju ke tempat parking kereta. Saat turun eskalator, meluahkan perasaan seketika pada suami.

“Sekejap sangat rasa jumpa anak-anak. PJJ ini sakit sangat. Umi akan kira hari nak jumpa. Cuma sebab kerja penat, umi tak fikir banyak”.

“Semalam umi memandu 4 jam. Umi rasa tak sampai-sampai. Perasaan nak jumpa itu ujian betul. Bila jumpa kejap sangat. Esok kursus lagi. Umi balik kursus, kemas barang dan kena pergi lagi”.

Suami pun cakap ayat biasa dia, “Takpelah sedikit sahaja lagi. Buat je lah”.

Baru sahaja habis turun eskalator, nak bayar parking, tiba-tiba ada orang menyapa.

“Hai Dr Ummu!”

Jururawat yang pernah membantu saya rupanya. Masih ingat lagi saat sudah penat oncall, ada pesakit yang memerlukan triple lumen. Jururawat tersebut jugalah yang membantu menyediakan barang, dan sangat efisyen membantu sehingga kerja tersebut menjadi mudah.

“Datang dengan keluarga?”

“Ya, Dr”.

“Dah berkahwin?”

“Suami saya meninggal setahun lepas Dr. Kemalangan masa hantar saya kerja. Saya cedera juga tapi sembuh”.

“Lama berkahwin?”

“Tiga tahun Dr. Tapi tiada rezeki zuriat. Ini yang datang dengan saya ini keluarga arwah suami. Keluarga saya jauh. Syukur diorang jaga saya”.

Tak sampai lima minit dari saat saya mengeluh, dapat tazkirah ‘cash’.

Ada manusia yang diuji dengan sangat berat. Ada yang menanti sebuah pertemuan yang mungkin tiada dalam kehidupan dunia. Betapa suami dan anak-anak ini pinjaman semata-mata. Betapa sebuah hubungan itu menjadi ujian yang tiada perinya.

Begitulah kehidupan. Tiada yang ideal di sini. Hanya ujian. Ada sebuah kehidupan abadi kelak dan di sana kita sangat berharap, tiada lagi perpisahan dan kita dikumpulkan dengan manusia yang kita sayangi.

Moga Allah memberi kekuatan di atas kekuatan buat semua yang diuji.

No comments: