Saturday, May 21, 2016

Keputusan..

Alhamdulillah Allah izinkan saya lulus peperiksaan teori MMED Part 1, namun belum mengizinkan saya lulus ujian clinical lagi. Namun saya telah berusaha, dan saya mengambil peperiksaan clinical pada hari keenam setelah melahirkan zuriat kedua. Saya cuba belajar clinical di saat perut semakin sarat. Di saat langkah kaki semakin perlahan, di saat Braxton Hicks contraction menjadi-jadi.

Dan saat saya membuat keputusan untuk mengambil peperiksaan setelah 3 hari melahirkan, tiket kapal terbang adalah mahal. Duit tiket, hotel dan teksi hampir mencecah RM 1500. Sungguh saya kehilangan banyak duit dan hal lainnya di atas jalan menuntut ilmu. Semasa cuba mengambil peperiksaan MRCP di Myanmar, saya kehabisan duit sehingga RM 7000 dan saya gagal. Penat bekerja namun tidak merasa nikmat duit tersebut kerana kebanyakannya di habiskan di jalan ilmu.

Berbaloi ke semua ini? Bersusah sebegini. Jawapannya berbaloi apabila melihatnya dengan pandangan akhirat. Laksana anak-anak akhirat yang melihat dunia dari jendela akhirat.

Sama tak perjuangan master di bidang yang mungkin lebih mudah dengan bidang yang memerlukan kita oncall 36 jam, meninggalkan anak dan suami? Allah menilai mujahadah setiap dari kita. 

Betapa banyak amal yang menjadi besar kerana niat. Kita membuat master kerana dakwah. Supaya kita berada di kedudukan selesa untuk memberi lebih besar pada dakwah. Tiada siapa tahu sama ada kita akan menyudahkan perjalanan master ini. Masihkah kita sempat memberi pada dakwah pada akhirnya? Tiada siapa tahu penyudahan sebuah kehidupan namun niatlah yang menjadikan mudah-mudahan segalanya besar di sisi Allah .

Berkali-kali saya mengulang pada diri. Pahala ini Afeera! Pahala! Pahala! Setelah melahirkan anak, saya diuji dengan darah beku yang cuma keluar setelah 3 hari. Berguling-guling di katil. Boleh ke saya mengambil peperiksaan? Saat luka belum sembuh. Saat kita diuji dengan breast sore dan lainnya. Dan siapa yang sedang melihat amal kita? Allah! Allah jua yang tahu kita melakukan semuanya keranaNya. Berkali-kali niat perlu dibaiki di sepanjang jalan ini. Sebabnya bertambah tinggi jawatan kita, gaji semakin besar. Semua ini adalah ujian hati dan perasaan. Sama ada kita melakukannya kerana dorongan dunia atau akhirat. 

No comments: