Sunday, April 12, 2015

Amal terakhir..

Ahad, seperti biasa pesakit ramai, mencecah 100 lebih. Saya berniat yang baik untuk pergi kerja hari ini meskipun trauma untuk bekerja hari Ahad..

1 year old baby with bronchopneumonia
A middle age aunt with positive gonorrhea 
A middle age aunt with sepsis secondary to UTI (WCC 26.5, tachycardic)
One old man with pulmonary tb
3 nepalese positive dengue, have to fill up notification form, order NS1 combo..


The list goes on.
.
Tapi pesakit terakhir saya adalah MC seeker..

Diarrhea 3 hari,, examination normal,, FBC normal,,

'Saya baca kat internet, kes macam saya ini boleh jadi kanser".

Entahlah, penat barangkali dan jujur berkali-kali kelemahan saya adalah melayan lelaki yang 'lembik'..

'3 hari dah kanser ke encik?'

Pesakit itu pun tersenyum, mungkin memikirkan logiknya..

Saat menulis prescription, dia meminta MC,, masa sudah hampir 4 petang lebih..

"Yang ini tak dapat MC encik, saya beri time slip".

Terus saya dimarahi.. Malah diajar untuk berbahasa dengan lebih baik..

Jujur setelah berada di klinik kesihatan, saya hormat doktor-doktor di klinik kesihatan. Saya akan beralih arah tapi saya tak akan melupakan pengalaman di klinik kesihatan.

Pengalaman itu mengajarkan sesuatu. Semua amal kita mungkin ditentukan oleh amal terakhir kita. Bagaimana andai pengakhiran kita adalah keburukan.. Nauzubillah..

Entahlah, that one case just spoil my whole day..saya cuma bermujahadah,,tapi kadang hati dan perasaan tak dapat menepis rasa loya terhadap pesakit-pesakit lelaki yang 'lembik'...

If i just can shout to you, "Boleh tak jadi kuat sikit? Lembik!!!"

Afeera, please mujahadah..

Korang rasa kalau Nusaibah r.a hidup lagi dan tengok lelaki lembik macam gini, macam mana perasaan dia??

Makin hari saya pun jadi MO frust..

2 comments:

Sh@f said...

Salam akak. Jzkk for the wonderful posts. Please keep up the great work. I like how you effortlessly put in all the islamic values in your stories. Moga Allah perkenankan Jannah untuk segala usaha akak dalam jalan dakwah ni :)

cikpuan siti said...

Salam saudari. Ini la first time saya baca luahan MO berkenaan patient mintak MC. saya pun selalu mintak MC dan beli MC sebab malas pergi kerja ataupun cuti tahunan dah nak habis.
Macam kes direa, nakk sangat kena kanser dan datang klinik pukul 4ptg ni memang nampak sengaja sangat nak MC. Saudari tak bagi MC, patient terpaksa ambil EL. betul tindakan saudari, perlu bertegas.
Saya berpendapat sekiranya berlaku lagi kes mintak MC terang-terangan macam ni, mungkin pihak doctor perlu jadi kaunselor pulak, tanya apa masalah patient tu sebenarnya sampai malas nak pergi kerja? dan dari situ mungkin saudari boleh mula menasihatkan patient tu sambil berdakwah.