Wednesday, May 29, 2013

Simptom atau punca?

Sangat-sangat penat! Hari ke empat tagging.. Kaki seakan sudah mahu tercabut.. Apa tujuan kehidupan ini? Semalam ada satu kes di red zone. Septic abortion. Melayu Muslim dalam kesakitan menceritakan bagaimana cara dia menggugurkan kandungan.. Allah.. Allah.. Aku sudah tak larat lagi dengan kedahsyatan ummah ini!

Bodoh tak jadi doktor? Ada ketikanya aku merasakannya.. Contohlah, ada pesakit yang ada pneumonia (jangkitan peparu), tapi doktor itu merawat simptom sahaja. Bila pesakit batuk, beri ubat batuk.Boleh baik ke pneumonia itu tanpa antibiotic? Tanpa merawat punca penyakitnya?

Dan aku merasakan itulah yang aku lakukan di hospital.. Ada remaja yang tertelan anting-anting di lidahnya.. Apa yang sebenarnya aku lakukan? Ya, aku bermatian merawat simptom ummah ini di hospital.. Aku bukan merawat punca akar umbinya.. 

Menjerit hati ini! Untuk apa penat ini? Aku yang benar-benar bodoh.. Sehinggakan ada kalanya aku merasakan bodoh yang amat bermatian di hospital.. 

Ummah ini memerlukan orang-orang yang sanggup bermatian untuk merawat punca penyakit mereka! Di mana mereka? Ya rabb, percepatkanlah masa yang berbaki 6 hari ini.. Aku sudah mahu termuntah merawat simptom ummah ini! Izinkan aku kembali pada dunia dakwah dan tarbiah yang aku cintai

No comments: