Thursday, May 30, 2013

Tempat...

Jujurnya saya seakan mahu menangis mengenai pemilihan tempat untuk MO-ship kelak. Mengikut apa yang disyurakan iaitu untuk kekal di tempat saya melalui latihan housemanship. Semuanya kerana dakwah dan tarbiah, kekurangan penggerak di sini.

Ada banyak lagi persoalan yang bermain di muara fikiran. Tagging MO, kerja-kerja MO yang cukup membebankan. Adakah di ketika itu kehidupan dakwah dan tarbiah akan terjamin? Barangkali kerana begitu penat tagging, semua ini begitu mengganggu fikiran... Persekitaran kerja, bekerja dengan manusia yang tiada ihsan, penat yang lebih menjadi-jadi.. Mampu ke untuk terus mengharungi hitam pekat Jahiliah ini?

Di persimpangan segalanya, di saat dunia terasa membebankan. Bila buka Quran, Allah hadiahkan ayat yang sweet sangat.. Dan ianya adalah ayat yang terus terbentang di mata..

"Kemudian apabila engkau dan orang-orang yang bersamamu telah berada di atas bahtera itu maka hendaklah engkau (bersyukur kepada Allah dengan) berkata: ` Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menyelamatkan kami daripada orang-orang yang zalim '. 

 “Rabbi anzilnii munzalan mubaarakan wa anta khairul munziliina” “Ya Tuhanku, tempatkanlah aku pada tempat yang diberkahi, dan Engkau adalah sebaik-baik pemberi tempat. (Q.S. al-Mu’minun [23]: 28- 29)”

Saya sendiri tidak tahu kehidupan di masa mendatang... Hanya Allah yang mengetahuinya.. Dan mukmin itu percaya bahawa Allah akan mentakdirkan yang terbaik di sepanjang perjalanan kehidupannya.. 

No comments: