Monday, May 20, 2013

Jauh..

Pulang ke rumah mertua hujung minggu yang lalu. Menarik nafas seketika barangkali. Dalam perjalanan, saya dan zauj mendengar lecture Mothers of the Believers oleh Suhaib Webb. Menurut sheikh, tiada istilah cuti dalam diari kehidupan seorang daie. Cuti mereka adalah di kubur dan syurganya. Namun di sana ada tanggungjawab yang perlu kami jaga.. Ada ikatan-ikatan rabtul am yang perlu kami santuni.. 

Banyak yang aku pelajari. Pergi mengutip siput sedut.. Susah sangat.. Kaki terjerlus berkali-kali.  Saya hanya sibuk membersihkan lecak.. Kemudian terjerlus lagi.. Huhu.. Mertua dan sepupu zauj yang akhirnya mengutip siput sedut tersebut.. Baru tahu sebab musabab di sebalik mahalnya siput sedut.. Alhamdulillah, tak makan siput sedut :)

Kemudiannya, melihat buah salak.. Melihat cara mereka membuat kacukan buah salak.. Sangat banyak yang saya pelajari.. Dapat mertua yang sangat sweet.. Banyak sangat bekalan yang kami bawa pulang.. 

Ada satu kisah yang mak long zauj ceritakan yang saya kira sangat relevan dengan dakwah. Panggilan bagi mak long di Pahang adalah We. 

Menurut We, pertama kali berjalan jauh, kita akan merasai jauhnya sebuah perjalanan.. Namun berkali-kali melalui jalan yang sama kita akan merasai dekatnya perjalanan.. Katanya, kerana semua pokok, alam yang berada di sepanjang perjalanan telah pun mengenali kita.. Mereka akan menemani kita di perjalanan kedua..ketiga dan seterusnya.. Menurut We, itulah yang dipelajarinya dari kitab-kitab lama.. 

Betul kan? Tempat-tempat dakwah yang kita hadiri.. Mula-mula itu rasa jauh sangat.. Lama-lama dekat je..  Tengoklah akhawat kita yang ke luar negeri, memberi taujih.. Tengoklah murabbi-murabbi kita yang super saiya ke mana-mana.. Macam dekat je.. Allah jualah yang menghantarkan makhluknya untuk menemani kita.. Sungguh alam ini dan keagungannya bersama daie! Sangat kagum dengan zauj juga yang boleh bertahan memandu berjam-jam dan tak henti-henti merenung alam.. 

Oklah, kena berhenti..

Back to reality.. end of posting assessment, log book.. new posting..tagging.. daurah negeri.. Wow! Realiti!

No comments:

There was an error in this gadget