Sunday, November 11, 2012

Realiti...


(Saya sangat terkesan dengan tulisan Kak Aisyah sebabnya tulisan dia adalah realiti.. hidup... dan tulisannya adalah tulisan seorang hamba yang kerdil yang sedang bermujahadah)

Saya kira hanya Allah sahaja yang tahu mujahadah kita.. Ye, hari ini sangat terkilan.. Rasa gagal menjadi seorang murabbi untuk adik-adiknya.. Sangat terkesan dengan luahan hati seorang adik di blognya.. Rasa ditampar-tampar..

Sangat susah untuk membuatkan orang lain faham situasi kita.. Sangat susah.. Bukan mudah untuk ceritakan pada orang apa yang berlaku di hospital.. Tulisan Kak Aisyah adalah sedikit sebanyak realiti itu..

Betapa banyaknya  requirement yang dikehendaki untuk HO..Logbook, procedure, 50 clerking, 50 discharge summary yang perlu super mantap dengan ICD-10..assessment dan bermacam-macam lagi..

Dan dalam masa yang sama, perlu menjadi murabbi untuk adik-adiknya.. yang perlu mengisi SPI, yang perlu melihat mutabaah amal mereka, mutabaah amal dakwah mereka.. tahu sakit sedih mereka.. tahu A-Z tentang mereka..memenuhi expectation mereka yang sangat jauh dari kemampuan kita..

Dan kemudian, Allah takdirkan satu lagi tanggungjawab.. Satu sahaja sebab saya menerima tanggungjawab itu di saat terlalu banyak tanggungjawab yang ada.. Sebabnya saya mendengar satu ayat Allah dan kupasannya..

Isnin- Rabu ada program adik-adik sekolah (Alhamdulillah ada adik-adik IPT yang membantu), malam ini double shift sampai esok 5 petang.. No off day in between.. Another things going on on Thursday.. Beratnya ya rabb...

Cerita dengan Zaid, dan dia kata betapa Allah memberkati masa saya dengan semua itu.. Semua orang Allah kurniakan 24 jam, tapi sejauh mana maksima masa yang digunakannya.. Zaid, kata-katanya sentiasa menguatkan saya.. 

Pernah sekali saya ceritakan kelemahan saya padanya.. Dan dia kata, mungkin kelemahan itulah yang menjadi asbab saya masuk syurga..

Dan dia sedarkan saya kenapa saya perlu membuat semua itu? Allah atau selain Allah? Terkena..

Somehow, Allah sentiasa menghadirkan kekuatan itu..



No comments: