Monday, October 22, 2012

9 Huruf - Bahagian 1..

Hati ingin menukilkan segalanya di atas kanvas maya ini namun masa seakan mencemburui. Lantas saya pesan pada diri, tulislah meskipun sedikit. Tulislah agar segalanya yang saya peroleh telah saya ikat dengan tulisan yang kemudiannya menjadi peringatan buat diri yang alpa. Beberapa hari yang lepas, saya melalui program. Jujurnya saya rindukan Putrajaya dan Kuala Lumpur yang mewah dengan program. Tapi saya percaya Allah meletakkan saya di tempat yang terbaik. Saya punya ikhwah akhawat yang sangat membantu dan menyokong saya dalam dakwah dan tarbiah terutamanya saat-saat genting melalui housemanship. Saya punya murabbi yang terus-terusan membantu. Dan banyak lagi ufuk pertolongan dan sinaran hikmah yang Allah tunjukkan di sini..

Sejujurnya di atas jalan ini, saya tidak pernah memperolehi sesuatu dengan mudah. Sangat sukar caranya saya memperoleh sesuatu. Namun begitulah doa saya. Biarlah Allah yang mentarbiah saya.. Dan saya kira Allah lebih mengetahui metod tarbiah untuk hambaNya yang kerdil seperti saya. 

Program tersebut saya kira adalah program di mana saya bermuhasabah banyak perkara. Bahan-bahan tersebut pernah saya perolehi sebelum ini, namun tidak pasti di mana saya menyimpannya dalam sudut hati dan pemikiran saya. Sehinggalah saya merasakan berat yang amat. Inna sanulqi 'alaika qaulan thaqila.. Sesungguhnya Kami akan menurunkan perkataan yang berat padamu.. Membina manusia adalah pekerjaan paling berat.. Kalaulah belajar perubatan, housemanship ini susah, percayalah membina manusia adalah berjuta-juta kali lebih susah.. Lantas saya telus pada Allah.. Saya benar-benar merasakan berat yang amat.. Lantas Allah menjawabnya semasa sesi tadabbur..

9 Huruf? Insya Allah, mudah-mudahan Allah mengizinkan saya untuk terus berkarya atau 9 Huruf menjadi teka-teki semata-mata... Ya rabb, mudahkan..


No comments: