Wednesday, July 25, 2012

Tasbih..

Semalam ulangkaji surah Hadid dengan adik-adik. Seorang adik berkongsi tadabbur ayat pertama yang pernah diperolehinya dari ex-naqibahnya sebelum ini.

Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah Al Hadid : 1)


Apa perasaan awak saat membaca ayat ini? Apa yang awak lakukan setelah membaca ayat ini?

Kata adik tersebut, saat sahabat membaca ayat ini, berkobar-kobar semangat dan perasaan sahabat untuk terus buat dakwah dan tarbiah (D&T). Sebabnya sahabat mahu merealisasikan ayat ini. Sahabat tidak mahu melihat ada insan-insan yang tidak bertasbih memuji Allah.

Macam baca surah Annas.. Malikinnass..Allah sebagai Malik - Allah sebagai raja.. Bila kita sebut raja, pasti seorang raja memiliki rakyat di bawahnya, ada perlembagaan yang diasaskannya dan juga tanah jajahannya.

Cuba kita tanya diri kita sendiri. Adakah hak-hak Allah sebagai raja telah dipenuhi? Apa yang telah berlaku pada tanah jajahan Allah? Apa berlaku pada rakyat Allah? Adakah perlembagaan Allah telah dijalankan? Begitu dahsyat rakyat Allah memperlakukan Allah. Mereka telah menggulingkan Allah dari takhta kekuasaanNya!

Bila baca ayat ini, kena lagi semangatlah buat D&T!

No comments: