Wednesday, July 25, 2012

Jin..

Sedang membuat revisi Surah Jin untuk usrah adik-adik. Surah ini adalah hiburan buat sang rasul. Saat di Mekah tiada yang menerima dakwah nabi, di Taif juga terjadi hal yang sama. Hanya Allah yang memahami perasaan sang rasul. Ketika sang Rasul dalam perjalanan pulang ke Mekah, beliau singgah di Nakhlah. Beliau bangun di tengah malam mendirikan solat, tiba-tiba lalu rombongan jin yang diceritakan oleh Allah di dalam AlQuran. Seolah-olah Allah nak beritahu pada kekasihnya, bahawa pasti di sana akan ada yang sudi menerima dakwahmu. Seolah-olah Allah memberitahu kekasihNya bahawa dia tidak berseorangan.

Saat membaca ayat-ayat dalam surah ini, rasanya seperti ditampar-tampar..

Perasaannya sama macam baca surah Aadiyat. Allah ceritakan tentang kuda dan selepas itu Allah ceritakan tentang manusia yang engkar. Seolah-olah Allah nak cakap kat kita, kuda yang makan jerami itu pun boleh patuh pada tuan dia, bekerja bersungguh-sungguh. Allah gambarkan kehebatan kuda yang cuma makan jerami sahaja dalam Quran. Tapi kita yang Allah berikan seluruh dunia dan seisinya ini masih engkar. Terasa tak?

Bila baca surah jin, Allah ceritakan tentang jin yang beriman dalam ayat permulaan dan lepas itu Allah ceritakan tentang sikap manusia. Seolah-olah Allah nak cakap dengan kita, kalaulah jin yang penciptaannya second class itu pun boleh beriman dengan Allah, kenapa kita yang Allah cipta dengan penciptaan first class, sebaik-baik ciptaan masih kufur lagi dengan Allah?

Sangat-sangat hebatlah jin itu. Baca Quran, boleh terus melompat-lompat nak buat dakwah dan tarbiah! Terasa habislah!

Mengalir air mata baca Fi Zilalil Quran saat Syed Qutb gambarkan surah ini.

Ayat-ayat Surah al-Ahqaf ini sama seperti ayat-ayat dalam surah ini (Surah Jin) iaiitu menceritakan detik-detik pertama perasaan terpesona makhluk jin terhadap Al-Quran iaitu rasa terpesona yang menggegarkan hati mereka, menggoncangkan perasaan yang tidak dapat ditahankan mereka dan membuat mereka begitu terharu, dan kerana itu mereka dengan tergesa-gesa mendapatkan kaum mereka sebelum menceritakannya kepada orang lain. Mereka berkata dengan gaya kata yang bersemangat, terharu, serius dan penuh perhatian. Mereka laksana seorang yang dikejutkan oleh satu peristiwa yang amat mengharukan hatinya dan menghilangkan kesabarannya dan terus terdorong untuk memindahkan perasaan yang berkecamuk dalam jiwanya kepada jiwa orang-orang lain dengan penuh ghairah, kesungguhan dan perhatian yang berat.


Allahu Akbar! Nak feeling yang sama macam yang jin rasa bila baca surah ini! Permudahkan ya rabb!

No comments: