Tuesday, July 24, 2012

Malam...

Saya telah melalui dua malam di dalam Ramadhan sebagai house officer. Non stop admission. Non stop ambil darah. Non stop cucuk brannula. Doa juga jauh dari khusyuk. Jeles sangat tengok orang lain. Terkadang ternya-tanya, benar-benarkah hati ini merasai roh Ramadhan? Dulu terkejar-kejar nak dapat berjemaah subuh dan isya' dalam Ramadhan sebab solat subuh jemaah dapat separuh qiam, isya' jemaah separuh qiam lagi. Kalau dapat subuh dan isya' jemaah, seolah-olah mendirikan qiam sepanjang malam. Tapi kini...hmm...Allah lebih tahu! Tapi saya berpesan dengan diri, "Afeera! Ini juga pahala!".

Teringat dulu di matrikulasi, serasanya saya mahu mengambil bidang sains sosial. Tapi Allah temukan saya dengan seorang doktor yang kelak menjadi professor saya di universiti. Dia bercerita mengenai kisah seorang pelacur yang diampunkan dosanya oleh Allah, dibukakan pintu syurga dan Allah berterima kasih padanya kerana memberi minum seekor anjing. Katanya, ganjaran yang begitu besar kerana ehsan kepada haiwan, apatah lagi doktor yang merawat manusia yang merupakan sebaik-baik kejadian Allah. Pastinya ganjaran yang menanti adalah lebih besar. Setiap kali seorang doktor bertemu pesakit, dia akan mendapat peluang diampunkan dosanya oleh Allah, dibukakan pintu syurga buatnya dan Allah berterima kasih padanya. Pahala yang berlipat ganda menanti seorang doktor yang bekerja ikhlas kerana Allah.

Saya terkesan ketika itu saat dia memberitahu bahawa kerjaya ini diiktiraf oleh Allah di dalam Al Quran– “..Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya..” (AlMaidah :32) Pekerjaan ini sememangnya menjanjikan pahala yang lumayan buat mereka yang benar-benar mahukannya.

Dan untuk Ramadhan ini, saya pesan pada diri saya hadis-hadis ini

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit, seolah-olah dia berada dalam ‘Kharfah’ sehinggalah dia pulang.” Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud dengan ‘Kharfah’ itu?” Rasulullah saw bersabda: “Iaitu kebun di syurga (yang penuh dengan buah-buahan yang boleh dipetik pada bila-bila masa)”. [HR Muslim]

Daripada Ali ra, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada seorang pun yang menziarahi saudara se-Islamnya yang sakit pada waktu pagi, melainkan 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat sehingga ke petang. Sekiranya dia menziarahi saudaranya pada waktu petang, maka 70,000 malaikat mendoakannya untuk mendapat rahmat Allah sehingga ke pagi. Dia juga akan mendapat nikmat berupa buah-buahan syurga yang boleh dipetik pada bila-bila masa.” [HR At-Tirmizi: Hasan]


Kalau orang lain ternanti-nanti malam AlQadar untuk diziarahi malaikat, Allah berikan peluang untuk seorang doktor merasainya sepanjang masa. Adakalanya saya gugur juga. Adakalanya saya hilang sabar juga. Kita benar-benar bermujahadah kan? Saya akan mula tagging di NICU Khamis ini. Moga Allah memudahkan segalanya. Moga Allah mengurniakan hati dan kesabaran yang luar biasa dalam menghadapi hari-hari yang mendatang.

2 comments:

~NARA~ said...

hanya org yg tpilih sja yang mampu mmikul tugas as doctor.
and u r the chosen one
sy mmilih farmasi kerana sy tak rasa sy mampu,
my mum said, ikhlas plg penting
at the point, kita sgt letih
masa tu ikhlas susah ada.
dan insyaAllah,
i do believe in you.
gud luck sis,
in dnt and also dlm mnyediakn alat tbaik...
salam ukhuwwah fillah
teruskan bertinta
love to read ur blog

Anonymous said...

ana mohon copy ya??

Hazirah,SABAH