Saturday, March 24, 2012

Doa...

..doa penuh keajaiban..kita akan melihat doa itu menjelma satu persatu dalam pelbagai masa, rupa dan warna..tetapi dengan satu rasa..iaitu; tertunainya harapan..Ya Allah! betapa hambaMU gagal mengungkapkan kesyukuran..(Dr.Maza)


Inilah juga yang saya lakukan ketika saya futur. Saya menangis sepuasnya. Saya minta dari Allah segalanya. Dan Allah membalasnya..

Alhamdulillah, Allah meniupkan kembali roh semangat yang pudar. Walau saya merasa sungguh tak layak, Allah kurniakan adik-adik penggerak untuk dibina. Saya kasiankan seorang ukhti yang bekerja sebagai seorang guru dan memiliki 8 orang anak tapi perlu membina 14 orang adik-adik penggerak. Masya Allah! Kerdilnya diri ini dibandingkan dengan amal dakwah mereka..

Dalam dakwah ini, membina usrahlah pekerjaan yang paling susah. Demo senang. Dakwah aktivisma senang. Program-program besar pun senang. Senang sebab tidak perlu ada follow up. Cukup touch and go. Tapi usrah bukan begitu. Membina manusia sehingga ke akhir usia mereka. Dan kerja itu begitu sukarrrrrrrrr. Adik-adik yang masih baru dalam tarbiah ini perlukan perhatian. Begitu juga dengan adik-adik penggerak.

Saya? Masih bermujahadah.. Sibuk? Kata pakcik T semalam.. Kita memang sibuk dan sibuk kita mengalahkan Umar Abdul Aziz. Dush! Terasa habis..

Kata pakcik T lagi, kita mahu membina bangunan yang sangat tinggi, bangunan yang merentasi sempadan antarabangsa iaitu bangunan Ustaziatul Alam, tapi sayangnya bangunan kita di Bandaraya Johor Bahru pun tidak selesai-selesai lagi.. Dush!

Kata pakcik T lagi, bagaimana mahu membina bangunan andai mas'ulah fardiah dan tarbiyah dzatiyah kita sendiri pun tidak sempurna lagi? Dush!

Tersentap habis semalam.

Kata ustaz, amal kita adalah seperti sebatang pokok. Iman kita adalah akarnya. Jangan harap pokok mahu berkembang andai iman kita tidak kita baja dan belai dengan tarbiah dzatiyah kita.

Bagaimana pokok kita? Bagaimana akar kita? Tepuk dada, tanyalah iman..

1 comment:

sakeenah said...

Salam..afeera,teruskan berjuang!memang semua orang akan mengalami saat merasa diri lemah. Tetapi orang yang menang adalah, orang yang mampu memperpendek waktu lemah semangatnya dan memanjangkan waktu semangatnya. Semangat!!:-)

There was an error in this gadget