Saturday, March 17, 2012

Cahaya sesat...

Jujur hati begitu ingin menukilkan setiap inci pemikiran dan rasa hati, namun terkadang masa benar-benar tidak mengizinkan. Jujurnya saya masih bermujahadah, mencuba yang terbaik. Moga Allah terus membantu dalam serba serbi kehidupan saya. Hari-hari di hospital juga kian mencabar. Benarlah housemanship adalah 'horsemanship'. Masa untuk diperkudakan sesuka hati. Benarlah kata seorang teman, ameba juga lebih bermaruah dibandingkan dengan seorang houseman. Tabahkan hati! Insya Allah, satu masa nanti fajar akan terbit.

Jujur terkadang hati tertanya-tanya, adakah segala yang perkara yang saya lakukan adalah efektif? Adakah membawa usrah hanya untuk melepaskan rasa tanggungjawab?

Ustaz al-Banna r.h.m, sekalipun usaha dakwah dan kesedaran yang dilakukannya, beliau berkata: “Semua yang aku lakukan ialah mencetuskan kesedaran. Selagi kesedaran ini tidak disokong oleh landasan dan sistem yang jelas, apa yang aku lakukan ini akan menjadi seperti garisan cahaya sesat di padang pasir. Ia tidak mempunyai kepanasan mahupun sinaran.”

Kesedaran.. Percaya.. Aku masih bermujahadah... Maaf, andai butir-butir kata ini penuh cacat merba..

No comments: