Tuesday, February 21, 2012

Pemuda!

Betapa bermakna seorang pemuda di sisi Allah. Aku menelusuri tulisan Amru Khalid berkenaan pemuda Kahfi. Sekali lagi Allah memberi tadabbur yang mendalam berkenaan dengan pemuda Kahfi.

Menurut Amru Khalid, Allah begitu memperhatikan pemuda. Bahkan Allah berkenan mengubah hukum alam hanya untuk kepentingan enam atau tujuh orang pemuda. Bayangkan, Allah bercerita tentang Ashabul Kahfi dalam firmanNya:

Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. (Surah Kahfi: 13)


Lihat, Allah berkenan mengubah sunnahNya demi keselamatan para pemuda Ashabul Kahfi yang berumur sekitar 16 hingga 17 tahun. Allah SWT berfirman:

Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya. (Surah Kahfi: 17)


Maksudnya, Allah melindungi mereka dari matahari. Ketika terbit, matahari akan condong ke kanan gua, dan ketika terbenam, matahari akan condong ke kiri gua. Sehingga tubuh mereka yang berada di dalam gua tidak terkena panas yang merosakkan, lebih-lebih lagi kerana mereka berada di dalam gua untuk jangka masa yang lama. Semua ini menunjukkan tanda kebesaran dan kekuasaan Allah.

Masya Allah! Tidak dapat aku bayangkan sunnah alam, sang matahari yang perkasa itu juga ditundukkan buat para pemuda yang beriman! Lantas bangkitlah wahai pemuda!

Buat adik-adikku yang muda belia, terlalu ramai yang mengatakan bahawa kalian cuma si kecil yang meniti alam persekolahan. Namun aku percaya bahawa kalian terlalu berharga di sisiNya...


Dimana dicari pemuda Kahfi
Terasing demi kebenaran hakiki
Dimana jiwa pasukan Badar berani
Menoreh nama mulia perkasa abadi

Umat melolong di gelap kelam
Tiada pelita penyinar terang
Penunjuk jalan kini membungkam
Lalu kapankah fajar kan datang

Mengapa kau patahkan pedangmu
hingga musuh mamapu membobol betengmu
Menjarah menindas dan menyiksa
Dan kita hanya diam sekedar terpana

Bangkitkan negri lahirkan generasi
Pemuda harapan tumbangkan kedzaliman

Wajah duia Islam kini memburam
Cerahkan dengan darahmu
Panji Islam telah lama terkulai
Menanti bangkit kepalmu

No comments: