Monday, October 24, 2011

Syukur...

Setiap minggu sekali saya dapat masuk operation theatre (OT). Selalu rasa kekok. Banyak benda yang saya pelajari. Hari yang dapat masuk OT rasa tenang sedikit sebab tidak perlu fikir kerja di wad. Huhu..

Dua hari lepas dapat melihat pembedahan Austin Moore hemiarthroplasty. Ini gambar femur. Ada makcik ini, head of femur dia patah. Dan doktor akan membuat pembedahan tersebut untuk menggantikan head of femur tersebut.

Meskipun sebagai house officer dan awak dilayan entah apa-apa, tapi perasaan itu sangat seronok saat dapat melihat kekuasaan Allah di sebalik pembedahan tersebut.

Ada 4 doktor - 1 doktor pakar, dua doktor MO, dan saya HO. Dan ada seorang lagi Dr MO sebagai observer. Cuma nak gantikan satu head of femur tersebut, tapi memerlukan kekuatan 4 orang doktor, alat-alat yang sangat canggih dan ilmu yang dipelajari bertahun-tahun. Masya Allah, betapa Allah membuktikan kekuasaanNya. Dan saya rasa menjadi seorang doktor, sepatutnya menambahkan ketaqwaan dan merasai kekerdilan kita di hadapan Allah.

Saya lihat doktor belah kulit itu selapis demi selapis. Lepas itu nampak tulang yang patah. Dapat lihat darah yang mengalir dari tulang tersebut, seakan berminyak. Masya Allah. Dapat pegang tulang head of femur yang yang patah itu. Masya Allah! Excited! Hebat sangat Allah SWT.
Allah yang mencipta tulang femur setiap orang. Dari sejak kita lahir lagi. Dan tulang femur tersebut membesar dari hari ke hari dan mengalami perubahan setiap saat dan ketika. Kita tidak pernah nampak pun Allah mencipta mesin yang super canggih untuk membuktikan kejadianNya. Tapi seandainya kita memikirkan dengan sangat dalam, kita tahu bahawa kekuasaan Allah itu sangat hebat.

Benarlah ulangan ayat Allah dalam surah Arrahman - Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

Itu baru satu tulang. Betapa banyak tulang dalam badan kita? Sejauh mana syukur kita?

Dan sebagai seorang Muslim, kita tidak pernah rasa doktor-doktor itu power sangat kan? Hanya Allah yang memberikan ilmu kepada mereka. Itu sebabnya seorang doktor adalah instrument of Mercy of Allah. Dan segala teknologi dan kepakaran mereka, menambah asbab kita untuk menambahkan syukur pada Allah. Dan semua itu mengingatkan saya pada kisah Nabi Daud.

Dari Abu Musa al-As’ari r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda kepadanya “Sesungguhnya telah dikurniakan kepadamu suara merdu laksana seruling sebagaimana suara merdu laksana seruling keluarga Daud”. –Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.


Apa kehebatan Nabi Daud? Allah berikan dia suara yang sangat best sepertimana description Rasulullah SAW dalam hadis itu.

Disebabkan suara dia yang sangatlah best itu, alam ini pun bertasbih bersamanya. Cantik sangat ayat-ayat Allah yang menceritakan semua ini. Terasa ada aura.

Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberikan kepada Nabi Daud limpah kurnia dari Kami (sambil Kami berfirman): "Hai gunung-ganang, ulang-ulangilah mengucap tasbih bersama-sama dengan Nabi Daud, dan wahai burung-burung (bertasbihlah bersama-sama dengannya)!" Dan juga telah melembutkan besi baginya; (34:10)

…Kami mudahkan gunung-ganang dan unggas memuji Kami bersama-sama dengan Nabi Daud; dan adalah Kami berkuasa melakukan semuanya itu. (21:79)

Bersabarlah (wahai Muhammad) terhadap apa sahaja yang mereka katakan, dan ingatlah akan hamba Kami Nabi Daud, yang mempunyai kekuatan (dalam pegangan ugamanya); sesungguhnya ia adalah sentiasa rujuk kembali (kepada Kami dengan bersabar mematuhi perintah Kami). Sesungguhnya Kami telah mudahkan gunung-ganang turut bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya; pada waktu petang dan ketika terbit matahari. Dan (Kami mudahkan juga) unggas turut berhimpun (untuk bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya); tiap-tiap satunya mengulangi tasbih masing-masing menurutnya. Dan Kami kuatkan kerajaannya, serta Kami kurniakan kepadanya hikmah kebijaksanaan dan kepetahan berkata-kata (dalam menjalankan hukum dan menjatuhkan hukuman). (38:17-20)


Ada satu lagi kelebihan Nabi Daud ini. Besi lembut kat tangan dia (Wa alanna lahul hadid: 34:10). Dalam ayat 34:11, Allah ajar Nabi Daud untuk buat baju besi yang proportionate – wa qaddir fissird. Kalau sebelum itu, baju besinya adalah sangat berat. Kiranya macam zaman itu, Nabi Daud ini macam mencipta satu teknologi yang baru. Tapi Allah tegaskan bahawa dia yang mengajar semua itu. Dan kalau kita tengok ayat 21:80 pula, meskipun Nabi Daud yang cipta baju besi itu, tapi Allah tanya adakah pengikut Nabi Daud itu bersyukur kepada Allah.

Dan Kami mengajar Nabi Daud membuat baju-baju besi untuk kamu, untuk menjaga keselamatan kamu dalam mana-mana peperangan kamu, maka adakah kamu sentiasa bersyukur? (21:80)

(Serta Kami wahyukan kepadanya): "Buatlah baju-baju besi yang luas labuh, dan sempurnakanlah jalinannya sekadar yang dikehendaki; dan kerjakanlah kamu (wahai Daud dan umatmu) amal-amal yang soleh, sesungguhnya Aku Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan". (34:11)


Quran ajar kita untuk melahirkan kesyukuran itu hanyalah kepada Allah semata-mata. Quran ini sentiasa signifikan dengan kita, apatah lagi dengan kita yang hidup di zaman teknologi ini,

Ada satu pelajar kat Perancis ini. Dia buat research yang amatlah baik setelah empat tahun berhempas pulas. Dia tulis kat muka hadapan research dia – “All credits goes to Allah and if there is any mistake in this research, it is because of me”. Pensyarah dia yang atheis tidak mampu nak menerima kata-kata itu. Dia melihat pelajarnya berusaha sehabis daya, tapi memberikan semua credit kepada Allah. Pelajar ini pun cakap kat pensyarah dia yang dia tidak akan mampu melakukan apa-apa tanpa izinNya.

Kadang kita rasa teknologi terlahir secara coincidence sahaja. Kita rasa penemuan penicillin, ciptaan lampu, hukum graviti itu satu kebetulan tapi tidak pada hakikatnya semua itu terjadi kerana Allah yang menghantarkan ilham buat manusia. Kadang bila kita subconsciously mengkagumi manusia, ingatlah ayat-ayat ini. Manusia itu lemah sangat dan Allah yang Maha Berkuasa. Teknologi adalah ujian buat manusia yang menghasilkannya dan juga buat mereka yang menggunakannya. Hendaklah kita selalu melafazkan syukur kepada Allah. Naik kereta pun bersyukur kat Allah. Guna mesin apa-apa pun bersyukur pada Allah sepertimana Nabi Daud dan Nabi Sulaiman.

Dan sesungguhnya kami telah mengurniakan ilmu pengetahuan kepada Nabi Daud dan Nabi Sulaiman; dan mereka berdua bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang dengan limpah kurniaNya memberi kami kelebihan mengatasi kebanyakan hamba-hambaNya yang beriman". (27:15)


Bukan hanya kisah Nabi Daud sahaja, ada kisah Nabi Sulaiman yang faham bahasa haiwan. Baca surah Annaml nanti, baca bagaimana Nabi Sulaiman ini bersyukur pada Allah. Mesti teknologi zaman Nabi Sulaiman lagi super hebat dari zaman kita kan? Baca kisah pemuda yang diberikan Kitab yang memindahkan istana Balqis dalam masa hanya sekadar mengelipkan mata. Mesti lagi hebat kan? Itu surah Annaml. Buka surah Saba' ayat 12 juga. Semuanya best! Mereka semua bersyukur pada Allah. Kita?

2 comments:

Najwa said...

wah..rindu akak...
lambat lagi sy nak smpai dunia itu...semoga Allah permudahkan perjalanan akak

salam rindu dr bumi penang:)

Anonymous said...

terbaik sis!!
~PeNyEjUk JiWa ~
apbila kamu merasa letih krna brbuat kbaikan ,mka kletihan tu akn hlang n kbaikan tu akn kkal...

n skiranya kmu brsronok dgn dosa...
mka ksronokn tu akn hlang..n dosa yg dlakukan tu akn trus kkal..
sEmOgA sis mEnDPaT kErdHaAn ALLAH..
from:adikmu

~~>JaGa HaTi ..JaGa KaTa-KaTa..