Thursday, October 27, 2011

Midrara...

Semalam adalah antara hari yang super penat. Penat dengan kerja dunia. Super sedih sebab ada program tarbiah tapi tak dapat nak pergi kerana kerja. Dari selepas Subuh sampai pukul 1 pagi. Saya sendiri tidak pasti tujuan hidup saya.

Buat adik-adik, carilah kerja yang menjamin masa kalian dengan Allah, ummah dan keluarga. Fikir-fikirkan..

Bagi saya, dakwah dan tarbiah adalah oksigen untuk terus bernafas dalam lumpur Jahiliah. Dan sangat-sangat sedih bila semua itu dirampas dari kita. Tidak peliklah kalau semasa kursus induksi pegawai perubatan, dah tiada lagi BTN. Sebabnya doktor adalah manusia paling tidak berbahaya. Syok sendiri di hospital! Tidak pernah tahu isu ummah dan isu di luar sana. Balik penat dan tidur. Lagi gila, kalau pergi buat locum di luar. Super gila kejar dunia!

Macam super bangkai juga orang yang tidak puas hati dengan sistem shift. Kalau sistem shift sahaja dah super sibuk macam gini, bagaimana dengan sistem dahulu? Memang merampas kehidupan manusia itu dari ketaatan dia pada Allah. Afeera, ingat 24 jam sehari adalah ibadah!

Biarlah doktor ramai. Biarlah masa kerja doktor dikurangkan supaya dia boleh buat kerja-kerja lain di luar.

Lupakan soal hospital. Semalam semasa memandu dalam perjalanan balik dari hospital, ada bacaan Quran di IKIM. Hujan pula lebat di luar. Dan Allah hadiahkan ayat yang sangat best. Allah sangat-sangat memahami hati kita yang super sesak dengan dunia.
Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya, supaya Ia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada; dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa! (Surah Hud: 52)


Alhamdulillah, seakan hujan lebat di luar, ia membasahi hati. Bak kata seorang adik, ketenangan mengalir dalam setiap kapilari darah. Hujan lebat (midrara) itu sungguh membicarakan kebersamaan Tuhan dalam menghadapi semua yang sedang berlaku. InsyaALLAH, Allah akan menambahkan kekuatan di atas kekuatan yang dah sedia ada ini.. ameen ameen ameen...

Dan memang kena super memperbanyakkan istighfar atas segala dosa-dosa saya di hospital dan di setiap saat dan ketika. Mahu kuat, kena istighfar banyak-banyak!

Entri dulu-dulu tentang ayat yang sama, boleh dibaca di sini.

1 comment:

atiqahmki said...

final year ni selalu rasa macam ni. sekular sangat hidup, tak sempat fikir isu luar langsung.

rasa macam matlamat hidup dah bertukar ke?

huhu belum lagi kerja.

risau sungguh.

dan menyebabkan down yg amat.

akak ada practical tips?

saya cuba juga untuk kuatkan communication dengan Allah, tapi concern paling besar, kerja dengan manusia bagai terabai!

There was an error in this gadget