Thursday, October 27, 2011

Harits dan Hammam..

Hari ini belajar tantang satu hadis. Cantik sangat hadis ini dan sangat praktikal bagi mereka yang bergelar murrabi, mendidik insan yang lain.

Dalam Sunan Abu Dawud, Sunan an-Nasa`i dan selain keduanya, dari Abu Wahb al-Jusyami ash-Shahabi radiyallahu 'Anhhu , dia berkata, "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,


تَسَمَّوْا بِأَسْمَاءِ اْلأَنْبِيَاءِ. وَأَحَبُّ اْلأَسْمَاءِ إِلَى اللهِ سبحانه و تعالى: عَبْدُ اللهِ وَعَبْدُ الرَّحْمنِ، وَأَصْدَقُهَا: حَارِثٌ وَهَمَّامٌ، وَأَقْبَحُهَا: حَرْبٌ وَمُرَّةُ.


'Namakanlah diri kalian dengan nama-nama nabi, dan nama yang paling disukai Allah Subhanahu waTa`ala adalah Abdullah dan Abdurrahman, dan yang paling benar di antaranya adalah Harits dan Ham-mam, sedangkan yang paling buruk di antaranya adalah Harb dan Murrah'."

(Sunan Abu Dawood 3: 4140)


Nama yang paling disukai Allah ialah Abdullah (hamba Allah) dan Abdul Rahman (hamba kepada Arrahman). Dan nama yang paling benar ialah Harits dan Hammam. Yang paling buruk ialah Harb (peperangan) dan Murrah (kepahitan).

Apa pula maksud Harits dan Hammam? Maksud Harits adalah mereka yang menanam anak benih. Dan Hammam ialah mereka yang berusaha menghidupkan anak benih tersebut sehingga menjadi tumbuhan yang indah. Best kan hadis ini? Sangat futuristik. Bukan hanya cukup menjadi hamba Allah dan hamba Arrahman, tetapi perlu berusaha menjadi Harits dan Hammam.

Ya, sangat-sangat penting untuk menanam benih-benih Islam di mana sahaja kalian pergi. Dan sentiasa berusaha. Tidak dapat buat di hospital, buat di tempat lain. Kalau rasa jadi doktor pelatih/house officer tidak mampu menarik hati insan-insan di hospital, cari adik-adik di luar. Ada sahaja tempat yang menginginkan Islam. Tanam benih Islam, berusaha dan terus berusaha. Dan sekiranya mampu, suburkan benih tersebut sehingga menjadi pohonan yang cantik yang kelak akan memberikan hasilnya pada insan lain pula.

Best kan jadi pemuda Kahfi? Mereka tinggalkan benih iman di satu tempat, tertidur di gua. Tapi tidur mereka menjadi sangat bermanfaat. Hatta tidur, Islam terus tertegak di luar. Sebab mereka adalah Harits. Mereka telah menanam benih iman. Liku-liku perjalanan mereka dipenuhi dengan iman. Mungkin kita bukan Hammam. Tetapi percayalah benih-benih tersebut akan terus subur andai segalanya kerana Allah. Mungkin adik-adik kita adalah Hammam yang menyuburkan benih yang telah kita tanam. Ya rabb, jadikan kami Hammam dan Harits..

(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami". (Surah Kahfi ayat 10)

No comments: