Sunday, August 21, 2011

AlQuds...

Hari ini adalah hari AlQuds sedunia. Ya, hari ini 21 Ogos.

Semalam hari yang indah buat saya. Subuh semalam berimamkan seorang akh dari Palestin. Masya Allah! Terlalu indah. Bacaan Quran yang panjang seakan nikmat yang mendamaikan. Tidak kenyang-kenyang dengan solat. Subuh semalam sememangnya kerehatan.

Adik-adik lelaki saya yang pada malam sebelumnya sempat berterawikh dengan akh tersebut bercerita. Mereka membayangkan bahawa mereka bersolat di masjidil Aqsa. Indah! Dan mereka rindu kerana akh tersebut membacakan Surah Isra’, dan berhenti dengan penuh kesyahduan saat menyebut masjidil aqsa.

Kiranya Subuh semalam, saya juga membayangkan hal yang sama, membayangkan solat Subuh di AlQuds. Air mata turun mencurah-curah. Rindu! Cinta!

Sungguh AlQuds menanti kebebasan!

Tazkirah akh tersebut benar-benar mengesankan. Katanya, kita kini di sepuluh terakhir Ramadhan. Menurutnya Allah bersumpah dengan 10 hari ini di dalam Surah AlFajr. Betapa agungnya 10 yang terakhir ini kerana Allah sendiri yang bersumpah dengannya.

Menurutnya lagi, dirikan malam dengan qiyamullail. Menurutnya, TARBIAH HAKIKI bagi seorang mukmin adalah qiamullail apatah lagi bagi mereka yang bekerja untuk Islam. Hadis tentang Ramadhan bukan hanya man soma (mereka yang berpuasa) tetapi juga man qoma (mereka yang mendirikan qiamullail).

Paling syahdu, saat dia mengingati Somalia, mendahulukan dan memikirkan Somalia sebelum Palestina.

Benarlah satu status di FB - When the children of Gaza collect money for the children of Somalia, the world should be crying in shame.

Ya Allah, bebaskan AlQuds dan Libya. Bebaskan semua tanah yang di dalamnya ada orang Islam. Berikanlah kami kemenangan sepertimana Kau memberi kemenangan kepada tentera-tentera Badar. Bantulah saudara-saudara kami di seluruh dunia ini.

Selamat hari AlQuds sedunia!

No comments:

There was an error in this gadget