Tuesday, July 19, 2011

Menghindari...

Banyak yang terjadi dalam beberapa hari ini. Minggu lepas, saya sempat menghadiri Wacana Tarbawi Tarbiah Ikhwan Muslimin dan Peranannya Dalam Membangunkan Masyarakat yang disampaikan oleh Sheikh Jum’ah Amin.

Semalam baru pulang dari Acheh setelah 4 hari di sana mengikuti Bakti Ikhlas Siswazah Acheh 2011. Pena terlalu ingin menarikan rentaknya, melukiskan hikmah-hikmah yang saya kutip untuk dikongsikan dalam kanvas maya peribadi ini.

Namun segala yang terjadi hari ini ternyata lebih menyengat diri untuk menulis. Allah menguji dalam menghadapi mad’u di bumi ini. Bertahun-tahun menulis, tulisan saya kepadanya disalah erti. Masih ramai rupanya yang belum mampu memahami bahasa-bahasa saya sehingga makna tulisan mampu berubah tiga ratus enam puluh darjah.

Dakwah, pasti ada cubaan. Saya kelelahan menghadapi remaja belasan tahun yang seorang ini. Itulah dakwah. Saya masih belajar. Belajar menghadapi hari-hari baru. Belajar dari kesilapan sendiri. Kita pasti tersilap apabila melakukan sesuatu. Saat kita tidak pernah tersilap, pasti kita tidak pernah melakukan sesuatu.

Dan percaturan pertama itu ternyata menguji. Moga Allah terus menuntuni. Semasa di Acheh tempoh hari, saya membeli satu lagi buku tulisan Salim A. Fillah yang bertajuk Dalam Dekapan Ukhwah. Dan ada satu hadis yang begitu terkesan buat diri ini.

Dalam dekapan ukhwah, ada pilihan untuk meraih rumah di surga dengan menghindarinya. “Aku menjaminkan sebuah rumah di tengah-tengah surga”, kata Sang Nabi dalam riwayat Abu Daud, “Untuk orang-orang yang menahan diri dari debat, meski dia benar”. – Dalam Dekapan Ukhwah


Dan hari ini saya belajar menghindari. Moga Allah menuntuni saya dan dia.

4 comments:

Miftahul Jannah said...

assalamu'alaykum..wah ukhti,berkesempatan ke acheh,apa buah tangannya ya? ana menanti untuk membacanya :)

Haslina said...

Ya Allah, a wonderful hadis. Sangat membelai hati bila baca hadis ni.

Memang betul, menghindar itu terbaik.

Insha Allah, moga Allah menuntuni :)

najiehah najwa said...

subhanallah akak berpeluang p acheh..ada program ke kat sana kak

kakudadotcom said...

agree!!

tp klo 360 degree, bukan ke kembali tempat asal?
hehe...

There was an error in this gadget