Friday, December 24, 2010

Siang dan malam...

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (3:190)

Bila membaca tentang ayat-ayat Allah mengenai langit dan bumi, pertukaran siang dan malam, saya merasakan tadabbur saya sungguh surface sahaja. Saya cuma membayangkan kejadian langit dan bumi yang hebat itu. Kejadian langit yang tidak bertiang. Kejadian bumi dari sudut geografinya. Pergiliran siang dan malam yang sangat hebat dari sudut sainsnya.

Sungguh surface. Bila membaca buku Futuhusyam, saya diberi tasawwur berbeza. Ramai yang lupa di sebalik pergiliran siang dan malam itu, Allah sedang menyebut juga dengan hari-hari yang telah berlalu. Sejarah misalnya. Dan hari-hari yang berlalu itu merupakan tanda-tanda kekuasaan Allah bagi mereka yang mahu memikirkannya.

Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa. (32:5)


Masa adalah bukti kekuasaan Allah bagi mereka yang mahu memikirkan. Saya petik petikan dari buku Futuhusham tentang ayat tersebut.

He regulates every affair from the Heavens to the Earth then it goes up to Him in one day the length whereof is 1000 years of your reckoning. (32:5)

One tafsir of this verse is that one thousand years before an event comes to pass Allah SWT creates such things which eventually leads to its materialisation one thousand years later. Thus an examination of such events will make one realise that there is a Power higher than Man which control events - that there is one All-Powerful Creator, Allah.


Membayangi kejadian-kejadian yang terus berlaku dalam kehidupan saya, sungguh pantas masa berlalu. Bimbang dengan peperiksaan, tetapi saya telah menduduki satu paper hari ini. Ada empat paper lagi yang masih berbaki. Dan masa terlalu pantas berlalu.

Moga Allah permudahkan segalanya...

1 comment:

Anonymous said...

Dua for exams


اللهُمَّ لا سَهْلَ إلا مَا جَعَلتَهُ سَهْلا وَ أنتَ تَجْعَلُ الحزْنَ إذا شِئْتَ سَهْلا

Allahumma la sahla illa ma ja’altahu sahla, wa ‘anta taj-alul hazna idha shi’ta sahla

O Allah! There is nothing easy except what You make easy, and You make the difficult easy if it be Your Will