Saturday, December 04, 2010

Hadaiq Iman...

Siapa Sheikh Abdul Majeed Zindani yang tulis buku Kitab Tauhid itu? Kami selalu menyebut buku Kitab Tauhid tersebut dengan sebutan buku Tauhid Zindani

Siapa sheikh ini? Dia seorang yang sangat hebat. Semasa saya belajar di dalam posting Internal Medicine, saya dan seorang kawan present case HIV/AIDS. Di akhir presentation, Prof ceritakan berkenaan penemuan rawatan untuk AIDS. Tapi tidak digembar gemburkan. Sebabnya AIDS/HIV adalah perniagaan yang sangat menguntungkan untuk musuh-musuh Allah. Kos rawatannya mencecah ribuan ringgit.

Siapa yang temui rawatan AIDS/HIV ini? Sheikh Abdul Majeed Zindani ini. Nanti saya cerita sebab musabab fokus dia pada sains ini masa saya ceritakan gist buku ini nanti.

Best sangat Universiti Iman yang diasaskan oleh beliau. Wajib solat subuh di masjid. Siapa yang tidak solat subuh berjemaah tidak boleh tinggal di hostel. Perjalanan dari rumah ke universiti pula jauh. Kalau kena buang hostel, memang terlalu sukar. Dan kelas akan dimulakan terus selepas subuh.

3 tahun pertama kena belajar semua. Tiada pengkhususan. Sebabnya mustahil seseorang itu boleh buat pengkhususan misalnya dalam bidang AlQuran Sunnah sekiranya dia tidak pernah sekalipun membedah sirah. Sirah yang akan menentukan kefahaman dalam AlQuran Sunnah. Di Universiti Iman, semua orang kena belajar semua bidang Islam dalam 3 tahun pertama.

Di universiti ini, bukan teori sahaja. Bas-bas akan disediakan dan pelajar-pelajar akan dihantar ke kampung-kampung untuk misi dakwah. Best kan praktikal diorang? Sememangnya universiti yang sangat hebat. Tenaga pengajar juga tinggal di dalam universiti. Keakraban di antara pengajar dan pelajar tidak mampu dinafikan.

Malaysia pernah hantar pelajar sebelum ini ke universiti tersebut tapi dah tak hantar lagi disebabkan universiti ini dikaitkan dengan pengganas. Kalau baca di Wikipedia, tiada yang baik pun mengenai universiti ini.

Seorang orator yang terlalu saya kagumi, Sheikh Anwar Awlaki juga pernah menjadi tenaga pengajar di sini.

Saya sertakan video berkenaan universiti tersebut di sini. Ada subtitle bahasa Melayu. Dengarlah bicara Dr Yusuf Qardhawi berkenaan universiti ini dan juga mengenai pengasasnya. Ramai ulama besar yang hadir semasa pembukaan universiti ini. Semangat pastinya! Mudah-mudahan satu masa nanti akan lahir Universiti Iman di bumi Malaysia ini sehinggakan setiap cendekiawan Muslim yang lahir juga akan menjadi daie dan daiyah yang membawa mesej dakwah ini ke mana sahaja.






Bicara Sheikh Abdul Majeed Zindani mengenai Hamas yang benar-benar menggentarkan hati dan perasaan...

No comments: