Wednesday, November 17, 2010

Adha...

Pernah dengar hadis ini tak? Awak carilah ye. Tidak pun tanya mana-mana orang alim. Saya tiada ilmu, cuma pernah bincang hadis ini. Tapi semasa mukhayyam baru-baru ini, saya diberi tasawwur yang berbeza mengenai hadis ini. Awak bacalah dulu hadis ini. Di hujungnya nanti, baru saya beritahu.

Dalam suatu hadis riwayat Muslim diriwayatkan, dari Abu Hurairah mendengar Rasulullah bersabda : 3 golongan orang yang pertama kali diadili di hari kiamat adalah : golongan syuhada, golongan orang-orang yang belajar dan mengajar ilmu agama serta sering membaca al quran, dan golongan orang kaya yang diberi banyak harta.

Diceritakan dalam hadis tersebut bagaimana Allah menunjukan kenikmatan–kenikmatan pada tiap golongan itu dan merekapun mengenali kenikmatan tersebut. Kemudian Allah bertanya apa yang mereka lakukan dengan kenikmatan tersebut...

Golongan syuhada berkata mereka berperang untuk mencari redha Allah, golongan ulama berkata mereka belajar dan mengajar agama untuk mendapatkan redha Allah, dan golongan orang kaya berkata mereka tidak akan membiarkan ada jalan yang tidak mereka sedekahi juga demi mengejar redha allah. Namun apa jawaban Allah?? “KALIAN BERDUSTA!!!!!”

Allah yang Maha Mengetahui isi hati tahu benar ketika para syuhada berperang, mereka ingin mendapatkan title syuhada, dan mereka telah mendapatkannya di dunia. Ketika ulama dan qari mempelajari, membaca dan mengajar al quran demi mendapatkan penilaian baik dari manusia dan mereka telah mendapatkannya di dunia dengan gelaran ulama, ustaz, dan sebagainya. Allah mengetahui isi hati orang kaya yang berinfaq dalam rangka mendapatkan title dermawan di dunia dan mereka telah mendapatkannya. Kemudian Allah menyuruh malaikat menyeret mereka di atas wajahnya dan melemparkannya ke dalam neraka.

Setiap kali membicarakan hadis ini, kita kegerunan kan? Takut sangat Allah tidak menerima amalan kita.

Tapi semasa mukhayyam, seorang murabbiyah memberitahu kami sesuatu. Awak pernah belajar dengan mana-mana best student tak? Diorang selalu dapat markah yang baik kan? Pernah awak tengok diorang dapat markah yang kurang baik tak, misalnya C? Kalau diorang dapat C, mesti kita rasa kita fail kan?

Cuba awak bayangkan perasaan itu saat melihat pengadilan Allah. Begitulah analogi hadis ini. Orang-orang yang di hadapan awak, yang semuanya excellent pun fail hari itu, awak rasa nasib awak pula camane?Mesti lagi teruk kan? Dapat bayangkan perasaan pada hari pengadilan Allah itu?

Lain itu, dah tahu teruk, masih lagi nak main-main di dunia ini? Bekerjalah.

Oh, hari ini hari raya aidil adha. Eid Mubarak! Saya nak beritahu awak satu kisah benar.

Dulu semasa saya sekolah, ada seorang pelajar ini. Anak guru sekolah saya. Nama dia Zul. Saya tidak ingat nama penuh dia. Dia ini hebatlah. Setiap kali perhimpunan, dia akan membacakan ayat-ayat Allah. Kiranya dia ini antara pelajar yang popular disebabkan kehebatannya membaca AlQuran. Dia menang banyak kali rasanya dalam pertandingan qari dan lain-lain.

Lama saya tidak dengar khabar dia. Rupanya dia dah jadi hafiz AlQuran. Saya tak tahu detail ceritanya. Adalah jabatan di Johor ini yang memberikannya tiket menunaikan haji. Awak tahu apa dia buat? Dia hadiahkan tiket tersebut untuk ibunya. Semasa hari wukuf di Arafah baru-baru ini, saat ayah dan ibunya di bumi Mekah menunaikan ibadah haji, Zul kemalangan dan meninggal di bumi Malaysia.

Sayu sangat dengar cerita ini. Dia pergi dalam keadaan baik. Allah panggil orang-orang yang baik pergi menghadapnya. Kita?

Eh, cerita sedihlah pula. Ala kulli hal, Eid Mubarak! Maaf, entri ini tidak tersusun.

No comments:

There was an error in this gadget