Saturday, June 26, 2010

Lumpuh...

Setiap kali usrah mesti terasa. Begitulah jadinya bila banyak dosa. Moga-moga tarbiah yang diterima menjadi pemangkin diri ke arah yang lebih baik.

Tadi ada beberapa perkara yang menyentuh hati saya. Makcik cerita mengenai uzlah dalam keramaian. Kisah rasul tercinta juga disebut. Tahu tak macam mana Rasulullah SAW menaiki Gua Thur bersama Saidina Abu Bakar? Untuk menyelamatkan dan membawa Islam itu, Rasulullah SAW menggunakan hujung kakinya untuk mendaki. Begitu sukar laluan tersebut. Kalau pernah mendaki gunung, mesti dapat bayangkan kesusahan itu. Kita nak mendaki dengan tapak kaki yang penuh itu pun sukar, apatah lagi sekiranya hanya menggunakan hujung tapak kaki.

Dan dalam gua yang kecil itu, Saidina Abu Bakar digigit dengan kala jengking. Sakit sangat. Begitu sukar sebenarnya misi dakwah ini kan? Rasa tak Islam yang kita dapat ini mahal harganya? Islam yang kita dapat ini adalah perjuangan orang dulu. Agak-agaknya kalau kita tak berjuang, anak-anak kita dapat tak islam ini? Atau diorang tak tahu pun islam itu apa? Entah-entah diorang tanya, “Islam? Makhluk apa itu?”
Kerja kita banyak kan? Makcik berbicara juga mengenai Assyahid Sheikh Ahmad Yassin. Dia lumpuh tapi mampu menggerakkan HAMAS dan memimpin jihad di Palestina. Kita pula sihat walafiat tapi hakikatnya lumpuh.

Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang lumpuh…

1 comment:

AmirSyafiq said...

masyaAllah.
fizikalnya.x.seperti.kita.
tp.hati.kita.lebih.lumpuh.drpdny.

There was an error in this gadget