Monday, June 28, 2010

Kecilnya dunia..

Hebat aturan Allah. Dah empat hari saya demam. Demamnya tidak panas sangat. Kejap ada, kejap tiada. Tapi bila bangun tidur, kepala rasa sangatlah berat. Dan sangat tidak larat nak ke hospital. Memang malas nak makan ubat. Harapnya mudah-mudahan viral fever sahaja, dan baik sendiri dengan izin Allah. Tapi bila pagi tadi masih sakit kepala dan tak larat nak puasa, saya gagahkan diri ke klinik berdekatan. Bimbang juga sebab demam selepas swimming. Macam-macam dalam kepala differential diagnosisnya... Mulalah saya merepek yang bukan-bukan..

Lamalah duduk di klinik. Sambil tu baca buku. Tapi macam tidak masuk. Dan kepala sangatlah berat menghadam huruf-huruf tersebut. Pergi ke kaunter darah, kena marah. Belum tanya lagi, dah kena marah. Last-last ada seorang lelaki marah staf tersebut semula bila dia buat perkara yang sama kat lelaki tersebut. Klinik kerajaan, faham-faham sahajalah...

Lepas itu pergi kaunter screening. Itu adalah perkhidmatan percuma sebenarnya. Boleh pula staff nurse itu tanya, "Doktor suruh ke?" Huhu.. Malaysia ini memang hebat dengan slogan sahaja. Tak pun hebat dengan CPG (clinical practice guideline) sedang hakikatnya di klinik terbaik konon-kononya di Malaysia pun, servisnya jauh bebenar dari apa yang dicatatkan di dalam CPG.. Hampeh betul..

Sambil itu tengoklah gelagat pesakit. Ada ramai budak sekolah. Diorang tengok kat screen yang tayangkan cara-cara membasuh tangan yang betul. Kelakar sangat bila budak-budak itu cakap, "Basuh tangan pun lebih 5 minit ke?". Agaklah.. Diorang tak masuk OT lagi... kalau mereka diajar cara-cara scrub, lagi terkejut beruk kot...

Takpelah..

Dah lama menanti, masuklah untuk bertemu doktor. Memang berharap sangat jumpa doktor perempuan. Dan Allah berikan doktor yang lebih baik. Tudungnya labuh. Sedaplah mata memandang. Minta slip juga dari dia. Adalah nama doktornya. Bila dia tanya belajar di mana, saya cuma sebut lokasi sahaja. Tidak mahu doktor itu tahu saya pelajar perubatan.

Balik rumah, saje je surfing nama doktor itu. (Seriously tade kerja) Rupanya doktor itu belajar di Sekolah Hidayah. Keduanya terjumpa profile sahabat seusrah saya. Rupanya dia adalah akak sahabat saya. Huhu.. Selalunya balik usrah tumpangkan sahabat saya itu, tapi baru tahu akak dia doktor. Kelakar pun ada bila chatting dengan sahabat saya itu. Baru nak minta dia rahsiakan, tapi dia dah call akak dia dan beritahu..

Huhu.. Kecilnya dunia ini. Mula-mula rasa nak balik je bila tengok pesakit yang sangat ramai. Tapi sanggup juga tunggu lebih 3 jam. Rupa-rupanya Allah nak temukan kita dengan seorang ukhti yang insya Allah tidak lama lagi akan bersama dalam medan di sini kerana saat ini dia bekerja di kawasan yang lain.. Dari 9 doktor yang ada di klinik kesihatan itu, Allah takdirkan kita bertemu dengan ukhti itu...Masya Allah..

Dunia ini memang kecil sangat. Ya Allah, bestnya kalau satu masa nanti kiri kanan, depan belakang, utara selatan, timur barat semuanya adalah ikhwah akhawat... Semuanya adalah mereka yang bersama mahu menjadi khalifah Allah di atas muka bumi ini..

Rindunya nak melihat ustaziatul alam... Satu mimpi yang pasti terealisasi!

No comments:

There was an error in this gadget