Tuesday, June 29, 2010

Alhamdulillah...

Tawakal

Alhamdulillah, thummalhamdulillah.. Segala pujian itu hanya layak bagi Allah. Hidup ini amat100X memerlukan Allah SWT. Infiniti kesyukuran hanya padaNya.

Kesihatan yang tidak berapa baik menyebabkan kerja-kerja akademik saya tertangguh. Hari ini pula ada PMS (Patient Management Session). Semalam saya meminta Allah nikmat sihat. Selepas mengambil ubat, saya tidur awal. Alhamdulillah bangun awal dan barulah berdaya mengisi log book saya.

Sampai hospital, saya beritahu seorang sahabat yang saya takut session PMS. Dia kata, “Tawakallah kat Allah. Bukan ke kau yang beri tazkirah tentang tawakal?” Dush..Dush.. Kena batang hidung semula. Tazkirah yang diberi semasa liqa’ murabbi kelmarin tengiang kembali. Sebab itulah kena memberi, kerana akan ada yang mengingatkan. Dan memang fitrah manusia untuk lupa. Ungkapan ‘insan’ itu sendiri dari kalimah nasiya yang bermaksud lupa.

Lantas saya berbisik pada hati. Tawakal ‘alallah. Logbook saya yang menjadi pilihan pertama untuk sesi tersebut. Alhamdulillah, Allah membantu saya menjawab segalanya dengan baik. Di akhirnya juga doktor memberi pujian dan sememangnya pujian itu hanya layak untuk Allah.

Nak difikirkan, sedikit pun hal itu bukan dari saya. Semua itu hanya dari Allah. Kerana kita tidak sihat, kita bertawakal pada Allah. Kerana kesempitan masa yang kita ada, kita bertawakal pada Allah. Sebak sangat rasanya dengan pertolongan Allah. Allah memang membantu kita.

Teringat kisah Assyahid Imam Hassan Al Banna dan Abbas Assissi saat itu..

Ya Allah, aku terlalu mencintaiMu… dan bantulah aku untuk terus mencintaiMu hatta walau ujian yang buruk menimpaku..

Facebook

Semasa liqa’ murabbi hari itu, seorang pensyarah menggalakkan untuk menggunakan Facebook untuk mengetahui perkembangan mutarabbi. Mungkin dah sampai seru untuk menggunakkannya demi keperluan. Dan moga ini bukan dalil untuk menjustifikasikan penggunaan Facebook. Insya Allah, akan menggunakannya untuk matlamat yang lebih besar.

No comments: