Thursday, June 10, 2010

Children Around the Prophet...

Ada lagi kisah yang penceramah ceritakan selain kisah Rasulullah SAW dan burung Abu Umair. Kisahnya berkenaan dengan seorang wanita yang mengaku berzina di zaman Rasulullah SAW.

"Ada seorang wanita dari Juhainah datang kepada Rasulullah SAW sedang dirinya hamil kerana berzina. Dia berkata: Wahai Rasulullah aku telah melakukan kesalahan yang menyebabkan aku terkena hudud, maka laksanakanlah hudud itu kepadaku. Kemudian Rasulullah SAW memanggil wali perempuan ini dan bersabda: Berbuat baiklah kepadanya apabila sudah melahirkan bawalah dia kepadaku." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Kemudian selepas wanita itu melahirkan dan cukup tempoh penyusuan bayinya, dia dijatuhkan hukuman hudud. Sesudah dia meninggal dalam hudud, baginda mensolatkannya. Umar RA bertanya: Wahai Rasulullah mengapa engkau mensolatkan wanita ini padahal dia berzina. Rasulullah bersabda: Wanita ini benar-benar bertaubat seandainya taubat itu dibahagi kepada 70 orang Madinah nescaya masih cukup. Pernahkah kamu mendapatkan orang yang lebih utama daripada seorang yang menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah Azza Wa Jalla".

Selalunya bila dengar kisah ini, tergambar keadilan islam. Itu sahaja yang saya nampak. Tapi penceramah membuatkan saya melihat kisah ini dari sudut pandang yang lain.

Pernah tak kita terfikir mengenai anak yang dilahirkan oleh wanita ini? Saya tidak pernah terfikir pun. Tapi hakikatnya Rasulullah SAW memikirkannya. Rasulullah SAW memikirkan nasib anak ini. Rasulullah SAW membenarkan anak ini disusukan.

Pernah tak terfikir perasaan anak ini setelah dia besar? Pastinya dia berterima kasih pada Rasulullah SAW kerana memberi peluang dia merasakan kasih sayang sayang ibunya dan berpeluang disusukan oleh ibu kandungnya sendiri. Paling utama, anak ini yakin dan membesar dengan keyakinan bahawa Allah SWT telah mengampuni ibunya. Tiada siapa boleh mengatakan sesuatu berkenaan dengan ibunya.

Banyak lagi hikmah yang perlu kita gali dalam catatan sirah kan? Sirah mengumpul jutaan hikmah. Benarlah bahawa baginda memiliki akhlaq yang terbaik.

Seandainya berminat, bolehlah cari di laman maya koleksi kuliah Children Around the Prophet oleh Dr Hesham Al Awadi. Best untuk para murabbi dan menambah kecintaan yang amat kepada sang rasul.

No comments:

There was an error in this gadget