Monday, April 05, 2010

Tegur?

Semalam pengunjung blog ini ialah 143. Satu angka yang terlalu ramai saya kira untuk blog saya yang kerdil ini.

Mungkin ada yang rasa saya menyalahkan mereka. Tidak! Saya mungkin marah tapi kalau baca sehingga akhir entri tersebut, saya menyalahkan diri sendiri sebenarnya. Saya menegur diri saya sendiri sebenarnya.

Selepas itu ada yang tinggalkan mesej kat YM - “salam afeera..busy ke? ak just nak ckp pasal hal mase tgk cte movie kat main campus tu.. ak rase cam tak kene je… agak over kot mase tu…ko ade mase tu ..jd nak mintak tlg..kalo next time nmpak ak macam tu lg…tlg tegur ye…kdg2 ak terlupe..pasal manusia ni mmg byk buat silap…kalo ko nmpak gitu lagi, straight je terus ckp.. kalo sekadar ko pendam2...sampai ble pon ak tak sedar…kalo tanak nasihat tu, terpulang, ak pon manusia….dan manusia buat salah….thanx, sorry kaco malam ko…salam alaiki”.

Entahlah, pertamanya saya tidak tahu siapa yang bawa mulut berkenaan blog ini kat dia. Atau mungkin dia pembaca blog ini. Allahu A’lam. Cuma satu persoalan yang ingin saya lontarkan, senang ke nak tegur orang? Apatah lagi kalau orang itu adalah orang yang faham, yang meminta semasa meeting tarbiah untuk pengasingan ikhwah akhawat. Bila orang itu kefahamannya dah mantap, senang ke saya nak tegur?

Keduanya, saya sendiri tidak sempurna. Setiap hari saya rasa nak bawa kereta sendiri supaya dapat melarikan diri dari semua ini. Tapi saya tidak kaya. Duit pun kadang cukup-cukup sahaja. Saya sendiri melakukan kesalahan ini bila mengikut orang. Senang ke bagi seorang yang juga bersalah seperti saya untuk menegur orang?

Ketiganya, ada satu nasihat yang ingin saya berikan. Jangan tinggalkan sesuatu kerana Ummu Afeera. Jangan rasa bersalah kerana Ummu Afeera. Buatlah sesuatu kerana Allah. Semasa saya tegur couple pun, saya tidak kata – Dilarang berdua-duaan. Saya katakan – Allah tidak suka perbuatan berdua-duaan begini. Sebabnya saya nak sangat orang itu tinggalkan perbuatan itu kerana Allah , bukan kerana saya. Jangan selepas ini kita cakap – Tak nak tengok movie itu sebab Afeera ada. Huhu..Janganlah! Allah ada! CCTV Allah ada!

Kadang saya tertanya-tanya adakah kefahaman puncanya? Nak kata tidak faham mustahil kan? Sebab makcik usrah dah berbuih mulut dah sebut pasal ini.

Kadang kita tahu pakaian mana yang perlu dipakai semasa usrah, tapi kenapa pakaian kita berbeza semasa di luar usrah? Labuhkan tudung, pakailah juga stokin di luar usrah. Mungkin bila sebut semua ini, orang rasa usrah itu berat sangat. Tapi tanyakan sahaja kat diri, benda ini Allah suka atau tak? Menutup aurat itu semua bukan saya suruh, Allah suruh kan?Dalam surah Annur pun Allah suruh labuhkan tudung sehingga paras dada kan? Berkenaan movie pun, kita tanya sahaja kat diri kita sendiri, Allah suka tak kita tengok cerita ini? Allah suka ke kita tengok bercampur lelaki perempuan macam gini? Persoalannya adalah sejauh mana kita merasai ihsan, merasai keberadaan Allah dalam kehidupan kita.

Saya tidak nafikan kehidupan di sini terlalu mencabar untuk kita menjadi Muslim sejati. Kadang kan saya nak sangat hidup di luar negara. Saya kenal dengan jelas Islam dan Kafir. Saya kenal dengan jelas tauhid dan syirik. Saya kagum sangat dengan dakwah di sana. Kenal tak brother Nouman Ali Khan? Saya suka sangat dengar tafsir Quran dia. Best bangat! Dia tinggalkan Facebook hanya kerana seorang perempuan yang dia tak kenali invite dia untuk menjadi Friend. Nak kenal siapa dia kini? Dia adalah salah seorang pengasas Bayyinah Institute. Saya letakkan sedikit profilenya.

“Nouman is the founder and CEO of Bayyinah, as well as the lead instructor for a number of Bayyinah courses including the ‘Fundamentals of Classical Arabic’ and ‘Divine Speech’. His first exposure to Arabic study was in Riyadh, Saudi Arabia where he completed his elementary education. He continued Arabic grammar study in Pakistan, where he received a scholarship for ranking among the top 10 scores in the national Arabic studies board examinations in 1993. But his serious training in Arabic began in the United States in 1999 under Dr. Abdus-Samie, founder and formal principal of Quran College, Faisalabad, Pakistan who happened to be touring the US for intensive lectures in Tafsir and Arabic studies. Under Dr. Abdus-Samie, Nouman developed a keen methodical understanding of Arabic grammar. He further benefited from Dr. Abdus-Samie by internalizing his unique teaching methods and later translating his work into English for the benefit of his own students. Nouman served as professor of Arabic at Nassau Community College until ‘06 and has taught Modern Standard and Classical Arabic at various venues for nearly 7 years with over 10,000 students nationwide. Currently he has dedicated himself to a seven-year-long project, of conducting a linguistic & literary focus Qur’anic Tafseer series in English. Recordings of sessions conducted so far can be downloaded at www.bayyinah.com/dream.”

Masya Allah, kadang saya rasa tidak mustahil kita pun boleh jadi macam dia seandainya kita dapat meninggalkan jahiliah seperti Facebook, meeting yang bukan-bukan, movie dan yang sewaktu dengannya. Sejujurnya impian saya adalah untuk melihat akan lahirnya duat-duat seperti ini di bumi Malaysia. Akhirul kalam, saya minta maaf kalau ada membuat sesiapa terasa dengan entri sebelum ini. Kalau ada kebenaran dalam entri tersebut, anggaplah semuanya dari Allah. Andai ada kelemahan dalam catatan itu, anggaplah kesalahan itu dari diri saya sendiri. Hakikatnya kedua-duanya dari Allah. Dan saya menulis di sini semata-mata untuk mengingatkan diri saya sendiri sebenarnya. Allahu A’lam.

1 comment:

Anonymous said...

salam afeera..

kefahaman, iman, istiqamah.
how to apply all these things in our life???
zaman kampus, at least kita boleh jaga adab & pergaulan, dgn kata lain ikhtilat sesama kita hanya kerana masih dlm beusrah & ada naqibah sbg pemantau...
but, once bl kita dah grad, adakah kita msh boeh kekalkan tahap prformance kita, ikhtilat kita??
sekadar lontaran persoalan dari diri yg penuh kedhaifan...

wslm....