Wednesday, April 07, 2010

Delusion...



Saat saya menerima email ini, ada beberapa persoalan yang bermain di fikiran. Bagaimana Facebook boleh tahu bahawa saya adalah owner kepada dua yahoogroup ini? Mungkinlah Facebook cuma try and error sahaja mengirimkan email tersebut, cuma tambah owner di sebelah nama yahoogroup. Tapi memang rajin bangatlah Facebook mengkaji puluhan ribu yahoogroup yang ada di atas muka bumi ini kan, nak send satu-satu email kepada pemilik yahoogroup kan? Sejauh mana pula Yahoo menjaga privasi pemiliknya?

Sejujurnya macam tidak selamat langsunglah berada di alam maya ini. Semua maklumat privasi kita boleh diketahu oleh pihak ketiga. Kita invisible kat YM pun orang boleh tahu. Ada detector.

Blog saya ini misalnya selalu dikunjungi oleh Googlebot. Bila saya search tentang Googlebot ini, ini maklumat yang saya terima:

Googlebot is the search bot software used by Google, which collects documents from the web to build a searchable index for the Google search engine.

Dahsyatlah teknologi. Setiap laman sentiasa dikaji. Tapi macam pelik jugaklah kan. Kenapa Google nak kaji blog saya. Bukannya ada faedah pun. Dia tingkatkan traffic blog saya pun macam tak guna sebab saya tidak bayar dia apa-apa pun. Mungkin jugak bussiness. Yalah, kalau ramai search dan jumpa dengan mengggunakan Google, Google pun famous, lama-lama untunglah. Apa-apalah..

Pernah tengok filem Eagle Eye tak? Saya menonton filem ini di dalam bas semasa perjalanan ke satu program sunathon. Filem itu mula dengan pembunuhan orang Islam, tapi keseluruhan cerita seakan-akan tiada kaitan langsung dengan babak pertama, tapi babak pertama itulah yang menarik perhatian saya untuk menonton cerita ini.

Dalam filem ini, ada babak di mana hero ditunjukkan semua maklumat peribadinya. Dia pun tanyalah, macam mana semua maklumat itu boleh diketahui oleh mesin yang canggih itu? Yalah, hero pun pelik sebab video semasa zaman kanak-kanak dia pun ditunjukkan. Mesin itu pun beritahulah yang dia tahu semua maklumat dia itu dari laman-laman peribadi yang pernah disertai sang hero.

Selepas itu, ada babak yang tunjukkan sampai mesin yang hebat itu boleh mengikuti perbualan walau ada segelas air. Bila orang berbual, ada getaran kat air itu dan mesin tersebut boleh detect. Macam hebatlah mesin itu.

Salah satu komen berkenaan filem itu: (Sumber)

“Yet, the film succeeds in instilling paranoia. It may not have reached the cinematic tension of "Jaws," but you will still feel suspicious about your cell phones, laptops, and GPS. Is Big Brother watching? In "Eagle Eye," it's Big Sister who's doing all the controlling. Her soothing but commanding voice (Julianne Moore in an uncredited role) is manipulating people into doing exactly what she wants them to do. Her motivation may be patriotic, but the means by which she carries out her duties can be considered terroristic.”

Saya mungkin rasa sedikit paranoid selepas menonton filem ini. Terasa seperti ada yang memerhatikan gerak geri kita. Setiap kali rasa nak buat kerja jahiliah, rasa macam ada mesin yang tengok aktiviti kita. Terasa seperti musuh Islam ketawakan kita dan tak takutkan kita. Huhu, padahal CCTV Allah sentiasa melihat kita pada hakikatnya.

Pernah baca tak tentang pembunuhan Mahmoud al-Mabhouh,Ketua Komando HAMAS? Bila baca konspirasi yang dirancang untuk membunuhnya, saya jadi tertanya-tanya, kenapa dia yang dibunuh dan bukannya saya? Agaknya memang betul kot ada mesin yang canggih macam itu yang dimiliki oleh musuh Islam yang mengkaji pergerakan umat Islam. Musuh tidak takut pun dengan saya sebab ada sahaja masa yang saya gunakan untuk jahiliah. Tapi musuh takut sangat dengan Mahmoud al-Mabhouh sebab dia benar-benar berjuang.

Belajar dalam psychiatry, ada satu term iaitu delusion. Delusion ini adalah fixed false belief. Contohnya kita percaya ada orang nak serang kita sedangkan tiada. Kadang delusion boleh menjadi bizarre delusion. Percaya dengan sesuatu yang sangat merepek. Contoh muda delusion melampau ini macam dalam cerita Terminator. Percaya ada makhluk nak serang dunia sampai tak boleh tidur. Kelakar!

Kalau saya kata saya percaya ada mesin macam dalam cerita Eagle Eye itu, mestilah saya dikatakan ada mental disorder, saya ini ada bizarre delusion. Tapi bila saya baca AlQuran, Allah ceritakan betapa dahsyatnya perancangan jahat musuh Islam hatta boleh melenyapkan gunung ganang lagi.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. (3:118)

Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat mereka (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi rancangan jahat mereka, walau rancangan jahat mereka itu, dapat melenyapkan gunung-ganang sekalipun. (14:46)

Apa pendapat kamu? Saya? Saya berdelusi hari ini. Terpulang pada kamu nak percaya atau tak dengan delusi ini. Terpulang pada kamu nak pakai Facebook atau tak. Terpulang pada kamu untuk menghancurkan Islam atau tak dengan memberi segala maklumat berkenaan link dan nama sahabat-sahabat kamu pada musuh Allah. Terpulang pada kamu segalanya.

2 comments:

TokiDoki said...

Tq for the info ummuafeera :)

Master Coordinator Shaklee, Pakar Vivix Shaklee ResV Softgel, COD SHAKLEE Seluruh Malaysia, Daftar Ahli Shaklee / Daftar Agen Bisnes Shaklee 019-3476996 said...

ummuafeera..
tq for this info
mmg akak pernah query tentang isu ini di blog tapi di anggapkan berfikir terlebihg pulak oleh pembaca dan kawan2
sama seperti yg UA sbeut tu, mereka anggap kita ni cam ada delusion or bipolar pulak

di facebook, rata2 info abt me adalah palsu sebab saya tahu ada yg sedang mebgumpul maklumat, malah nama pun lain, gambar pun tkde..