Wednesday, February 24, 2010

Pengakhiran...

Semalam mahu pergi berenang, tapi dua hati kerana berpuasa. Andai tahu kelas akan habis awal, barangkali saya tidak akan berpuasa. Lantas meminta fatwa dari AlQuran. Saat itu sesuka jiwa meneka surah dan ayatnya. Hati berbisik 36:43. Terkejut sangat saat membaca ayatnya.

Dan jika kami kehendaki, kami boleh tenggelamkan mereka; (kiranya Kami lakukan yang demikian) maka tidak ada yang dapat memberi pertolongan kepada mereka, dan mereka juga tidak dapat diselamatkan, (36:43)


Lantas saya membuat keputusan untuk tidak pergi berenang. Barangkali Allah tahu saya kepenatan. Malam pula ada usrah.

Pengalaman membaca ayat tersebut mengingatkan saya tentang maut. Pernah sekali saya datang awal ke kolam renang dan berenang berseorangan. Saat sampai ke hujung, di tempat kawasan air yang dalam, ada satu ketakutan yang hadir. Bimbang nyawa ditarik saat itu. Pernah sekali semasa daurah seorang ukhti menunjukkan video di bawah ini. Terasa ngeri andai Allah mencabut nyawa saya seperti itu. Ditarik dengan sangat dahsyat sekali.Terasa cuak memikirkan andai malaikat maut datang saat itu, menarik saya jauh ke dalam air. Andai maut menjelma, seorang pun tidak mungkin melarikan diri walau di mana sahaja mereka berada.



Biarlah kita punya pengakhiran kehidupan yang baik. Sabarlah dengan kepenatan dunia yang cuma sebentar cuma. Terasa bersemangat memikirkan kata-kata ini.

No comments: