Wednesday, January 13, 2010

Biru...

Banyak sangat penyakit yang Allah cipta di dunia ini. Semalam Zaid cerita pasal satu flem Hindi bertajuk Paa. Amitabh Bachan berlakon sebagai anak dan Abishek Bachan berlakon sebagai bapa. Macam kelakar bunyinya tapi filem tersebut mengisahkan tentang penyakit Progeria, umur masih muda tapi fizikalnya seperti orang tua. Kalau tengok cerita Orphan pula, kisahnya pula mengenai penyakit hypopituitarism, umur dah tua tapi fizikalnya muda. Masya Allah! Hebat kan Allah yang mencipta semua ini.

Semuanya membuatkan manusia yang berfikir terasa kerdil. Teringat bicara Syed Qutb di dalam tafsir Surah Annaba'.

"Hakikat-hakikat kejadian itu adalah lebih besar dan lebih luas dari apa yang dirasakan oleh manusia jakun dengan hatinya yang kosong. Semakin maju dan tinggi ilmu pengetahuan manusia mengenai rahsia-rahsia alam dan peringkat-peringkat perkembangannya semakin besarlah hakikat ini di dalam jiwanya dan dia akan sedar bahawa di belakang kejadian-kejadian alam itu terdapat perencanaan dan tadbir Allah yang Maha Besar dan Maha Bijaksana yang telah mengatur dan menyelaraskan di antara individu-individu semua makhluk dan keperluan mereka masing-masing...".

Sungguh terasa kehebatan Allah.

Saat membaca buku Orthopaedic, terjumpa dengan penyakit Osteogenesis Imperfecta. Selalunya pesakit yang mempunyai penyakit ini akan mempunyai sclera berwarna biru.

Merenung gambar di dalam buku Apley's membuatkan saya terfikir-fikir kehidupan mereka yang menghidap penyakit ini. Bagaimana mahu meneruskan kehidupan dengan tulang yang rapuh dan selalu patah?
Allah temukan saya dengan artikel ini. Masya Allah! Seorang insan yang menghidap penyakit ini sedang mengandungkan anaknya yang ketiga. Rasa kerdil yang amat saat membaca artikel tersebut.

Oklah, pergi dulu. Exam esok dan Jumaat. Huhu..Cepatlah habis.

No comments:

There was an error in this gadget