Tuesday, January 19, 2010

Belah..

Tadi hujan lebat sangat. Kagum dengan alam ciptaan Allah. Terfikir tentang proses pemeluwapan. Bagaimana proses pemeluwapan itu boleh menghasilkan air hujan yang tercurah dengan begitu banyaknya? Boleh ke proses hujan itu terjadi sepenuhnya kerana proses pemeluwapan itu?

Teringat ayat Allah.
Pernah ustaz bercerita. Kalaulah kita nak kata bahawa hujan terjadi kerana proses kitaran hujan, mengapa di Mediterranean hujannya lebih banyak semasa musim sejuk dan sedikit semasa musim panas? Ya, di Mediterranean hujan lebih lebat dan berlaku semasa musim sejuk. Masya Allah, Allah cuba menjelaskan kepada kita bahawa kita perlu yakin sepenuhnya bahawa Dialah yang menurunkan titisan hujan itu.

Cantik juga ayat Allah yang seterusnya. Thumma syaqaqnal ardha syaqqa. (Kemudian Kami belah bumi dengan sebaik-baiknya). Syaqqa itu belah. Contohnya, kamu ini ada kat stadium bola yang sendat dan padat macam sardin. Tiba-tiba kamu rasa nak buang air. Bila kamu cuba sedaya upaya nak keluar dari stadium yang sempit itu, itulah syaqqa. Dan Allah yang membelah bumi agar tumbuh-tumbuhan dapat keluar.

Pernah buat eksperimen kacang hijau kan? Cuba bayangkan biji kacang hijau itu kat tanah. Bagaimana taugeh yang halus dan lembut itu boleh keluar dari tanah itu?

Tadi pagi saya pergi jogging dan melihat lalang. Bagaimana daun lalang yang lembut, tunas yang lembut itu boleh keluar dari tanah?

Tidak lain tidak bukan, semuanya terjadi kerana kekuasaan Allah yang hebat itu. Ini contoh video timelapse. Keseluruhan proses ini berlaku selama 9 hari. Masya Allah. Allah yang belah-belahkan bumi itu untuk bijian ini. Biji-bijian ini begitu lemah nak menghadapi tanah itu. Kalau kita pun, nak pecahkan tanah mesti kena ada cangkul. Siapa yang belah-belahkan bumi ini untuk tanaman itu? Siapa yang menjamin air dan cahaya matahari untuk tumbuhan itu? Semuanya ALLAH. Kerdil dan rasa insaf sangat diri ini saat mentadabbur ayat-ayat Allah.

Dalam Surah Annaba’ pula Allah katakan semua perkara yang Dia ciptakan adalah untuk kita. Masya Allah. Banyak kan kerja kita? Semuanya yang Allah kurniakan adalah untuk menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah. Dah buat sepenuhnya ke tugas kita itu? Peringatan untuk diri sendiri dahulu pastinya..

No comments:

There was an error in this gadget