Friday, January 22, 2010

Berniaga...

Saya sudah mengeluarkan modal dan membeli beberapa jubah untuk dijual. Ya, saya mahu berniaga. Sudah tiba masanya untuk saya berniaga.

Kelmarin, saya terpaksa membatalkan hasrat mengikuti jaulah ke Indonesia. Semuanya gara-gara duit. Bukan tidak berduit cuma duit itu punya haknya di tempat lain. Kos 3 hari ke jaulah menyamai perbelanjaan saya selama dua bulan. Tanggungjawab pula kian bertambah. Meskipun saya tahu perjalanan tarbawi ke sana tidak mampu menyamai segalanya yang ada di sini namun saya pasrah kerana saya tahu duit itu punya haknya yang lebih utama.

Best kan kalau kita kaya raya? RM 80 000 macam 80 sen sahaja untuk diinfaqkan pada jalan Allah. Semuanya terasa mudah di hati. Maka saya bercita-cita mahu jadi kaya. Saya sendiri tidak suka dakwah mengemis. Kita sebagai daie perlu menjadi kaya. Kaya sehingga infaq bukan menjadi masalah. Kaya sehingga segala hal yang lain telah tertunas supaya dakwah mampu mengalir deras tanpa masalah.

Saya telah mengambil langkah pertama. Jujur saya terlalu kepingin untuk merasai duit yang saya cari dengan usaha sendiri. Jujur saya ingin merasai nikmatnya apabila duit tersebut menjadi manfaat yang besar di mizan Allah kelak.

Doakan saya ya. Saya tahu perniagaan suatu sunnah. Muhammad SAW telah mula berniaga sejak berusia 12 tahun. Saya telah terlewat lebih 10 tahun nampaknya. Ummahatul mukminin seperti Khadijah dan Zainab bin Jahsh juga adalah peniaga. Hatta Khadijah mahu menjual tulang belulangnya supaya digunakan demi dakwah. Sahabat-sahabat nabi juga berniaga. Tidak salah mencuba.

Jujur saya takut risiko. Bimbang duit yang dilaburkan kerugian. Tapi pesan murabbi seakan bermain di kepala. Kita bekerja dengan kerajaan Allah makanya urusan rezeki tidak perlu dirisaukan.

Mudah-mudahan cubaan pertama ini meniupkan api semangat untuk terus mencuba. Mudah-mudahan segala yang dikurniakanNya tidak membuatkan saya bertambah bakhil. Ya Rabb, permudahkan urusanku ini..

2 comments:

~:: AiNi ::~ said...

feera...kyg sgt2 mnyokong feera utk mmulakan bisnes...mmg duit bkn segalanya tp kite mmg prlukn duit utk bgerak...kyg yg tgh bercuti pjg kt umah ni pn tgh plan2 nk wat bisnes apa..dh ada plan tp x stat lg...huhu...tgu modal ckup

Anonymous said...

salam feera, ade ke jubah size shawa? kalu ade saya sgt berminat~