Friday, January 22, 2010

Kritikan...

Saat membaca tulisan seorang adik tentang qadar, saya cuba mengingatkan kembali diri dengan dunia pengajian saya sendiri. Cuti hanya berbaki dua hari sahaja lagi. Saya akan memulakan semester baru Isnin ini. Di dalam semester baru, saya akan belajar ENT, Opthalmology, Radiology dan Anesthesiology dalam 2 bulan. Rasa berat yang amat. Kemudiannya, posting Psychiatry dua bulan lagi.

Tidak sangka saya yang lemah ini sudah sampai ke tahap ini. Saya tidak pasti keputusan semester lepas tapi sejujurnya semester lepas tidak begitu menyeronokkan. Ada butir-butir air mata yang gugur. Saya ingatkan saya sudah tidak reti menangis tapi semester lepas saya menangis. Saya bahagia kerana boleh menangis sebabnya sudah lama saya euphoric terlebih-lebih.

Kadang saya merasakan orang yang mempengaruhi saya untuk membuat perubatan adalah penipu besar kerana tidak menceritakan sudut hitam dunia perubatan. Entahlah. Tapi hal qadar juga yang menyedarkan bahawa Allah yang meletakkan saya di dalam bidang ini. Dia yang lebih mengetahui.

Saat reflection posting lepas, banyak sangat saya membuat kritikan. Tapi insya Allah saya dah memberikan alternatif. Di saat akhir reflection session, coordinator ingatkan tentang kisah Nabi Musa dan Nabi Khildir. Dua hari sebelum itu, saya membaca kisah ini di dalam Surah Kahfi tapi tidak terasa sangat. Tapi disebabkan saya yang banyak buat kritikan semasa reflection session, saya terasa dengan kisah tersebut. Bagus juga buat kritikan. Saya belajar sesuatu dari hal itu. Saya bukan seorang yang berani nak membuat kritikan, tapi saya bencikan sistem hipokrit dan dunia kaki bodek. Saya benci!

Tentang kisah Nabi Musa dan Nabi Khildir, banyak yang perlu saya renungkan. Kisah tersebut bermula dari ayat 60 Surah AlKahfi. Tidak pandai saya nak menulis kisah tersebut di sini. Membaca secara langsung dari Quran lebih menyentuh hati. Tulisan seorang doktor yang berjuang melawan penyakitnya tentang kisah ini juga menyentuh hati saya. Boleh baca di sini.

Takkanlah Allah nak cerita kisah tersebut tanpa membawa sebarang makna dalam kehidupan hambaNya? Pastinya hikmah dan pengajarannya adalah terlalu besar. Adakalanya di saat kita mula tertanya-tanya hikmah di sebalik sesuatu, kita perlu belajar berdiam dan meneruskan kehidupan seperti biasa. Pasti ada hikmah di sebalik setiap yang terjadi. Yakin sahaja.

Seperti tulisan doktor tersebut,

“Allah allows some things to happen within His dominion which appear to us as unfair (ie children suffering from cancer) because they serve a greater WISDOM which we, mere mortals cannot comprehend. And for things that we cannot comprehend, we must try to understand and accept, just like how we will accept a doctor's prescription when we fall ill because we acknowledge the doctor's specialty in the field. And Allah's specialty is absolutely boundless, one that has no comparison whatsoever”.

Doakan yang terbaik buat saya.

No comments: