Tuesday, January 26, 2010

Dush...

Saya dah mula bersekolah kembali. Terasa best cuti. Tapi kata-kata Prof kelmarin semasa penggulungan talk Palestine benar-benar mengesankan saya.

Bom! Dush! Rasanya seperti betul-betul ditembak di dada.

Bila prof kata ada yang lupa niat asal dia buat perubatan, saya terasa itulah saya. Bila Prof kata ada yang jauh dari Allah, terasa itulah saya. Cuti pun saya macam cuba lupakan semua masalah saya. Tidak mahu ingat langsung tentang kerja saya yang banyak. Sepatutnya lagi stress, lagi bertambah akrab hubungan dengan Allah. Saya pula jauh dengan Allah.

Bila prof sebut ayat ini, memang rasa macam kena tembak. Terasa Allah itu sangatlah dekat. Allah sahajalah sebaik-baik doktor yang merawat masalah hati manusia. Rasa macam kena bom pun ada. Memang terasalah..
And be not ye as those who forgot Allah, therefor He caused them to forget their souls. Such are the evil-doers. (Surah al Hasyr: 19)

Saya stress sangat minggu lepas. Exam dan kerja-kerja lain terlalu memberi tekanan. Dan saya pulang ke rumah untuk melupakan semua masalah saya. Mahu memberi kerehatan kepada minda kononnya.

Ayat Allah sangat dahsyat. Saya nangis dengan seorang lagi adik tentang ayat ini. Dia nangis sebab lain. Tapi hebat sangatlah ayat Allah, kita boleh terasa disebabkan hal yang berlainan.

Kata adik itu, ayat ini macam contradict dengan ayat :
47:7 O ye who believe! If ye will aid (the cause of) Allah, He will aid you, and plant your feet firmly.

Bila prof cerita tentang ayat dari Surah AlHasyr itu, saya melihatnya dari satu sudut. Bila luahkan rasa sebak itu kat seorang adik, dia pula memberi satu persepsi yang lain mengenai ayat itu. Dahsyat ayat Allah.

Lepas itu kan ayat itu 59:19 kan? Bila buka Quran, saya terbuka 58:19. Tersalah cari ayat itu pada mulanya. Tapi ayat 58:19 itu pun menyentak hati sangat-sangatlah.
58:19 The Evil One has got the better of them: so he has made them lose the remembrance of Allah. They are the Party of the Evil One. Truly, it is the Party of the Evil One that will perish!

Argghhh...Terjerit-jerit hati ini. Takut sangat kan? Bila saya jauh, Allah tarik semula. Tapi sampai bila hal ini akan berlaku? Takut kan kalau Allah tak nak campak lagi hidayahNya. Ya Allah, jangan Kau bosan dengan hambaMu ini..

Oklah, saya kena semangat untuk belajar dan buat kerja. Banyak lagi nak kongsi tapi masa tidak mengizinkan. Moga Allah memberi kelapangan masa buat saya.

1 comment:

Liyana said...

salam

selamat belajar kembali kak ummu afeera. :)


-pudingcaramel-