Friday, December 04, 2009

Observant...

Saya gembira di dalam posting Family Medicine ini. Kadang saya rasa posting ini agak childish sebabnya dalam log book ada bahagian Assigned Individual Reading dan Study Plan. Takkanlah bab yang kena baca pun kena tulis dalam log book? Takkanlah proses pembelajaran pun nak tulis dalam log book? Tadika dulu pun tidak macam itu.

Tapi banyak skill yang saya pelajari dalam posting ini. Malah saya dah jatuh cinta dengan bidang perubatan di dalam posting ini. Dulu saya suka bidang ini tapi sekarang saya belajar mencintai bidang ini. Sebabnya saya belajar tentang manusia.

Ada sekali itu masa percepting session, saya kena consult pesakit sambil diperhatikan oleh pensyarah saya dan kawan-kawan yang lain. Semua symptom yang saya tanya, semuanya pesakit ini ada. Huhu, kepala saya sudah mula memikirkan bermacam-macam jenis penyakit. Bila periksa, semuanya normal. Pensyarah saya pun tanya kat pesakit ini, kenapa tidak pergi klinik panel? Dia kata sebab kena bayar mahal. Nak dipendekkan cerita, pesakit ini datang semata-mata nak MC. Saya tidak dapat pun identify hidden agenda pesakit ini.

Lepas itu kena juga pelajari cara dan teknik menolak memberikan MC. Kalau dalam rekod perubatan menunjukkan pesakit dah banyak kali ambil MC, mestilah sebagai doktor kita fikir pesakit itu datang lagi sebab nak MC, kan? Tapi tidak sepatutnya seorang doktor buat pre-mature judgement macam itu. Entah-entah pesakit ada masalah psikiatri. Kena pula fikirkan satu lagi perkara, apa pula maksud kesihatan? Adakah sihat tubuh badan semata-mata? Kalau ikut definisi WHO - Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Sebagai doktor, kenalah pula tengok ketiga-tiga komponen itu. MC bukan hanya diberikan bila pesakit ada masalah dari sudut lahiriah sahaja, tapi juga seandainya pesakit punya masalah dalaman yang lain.

Untuk orang lain, macam remeh temeh sahaja bab MC ini. Tapi nak jadi doktor, nak dapat semua skill itu punyalah susah. Ada doktor sampai kena cakap cam gini, “Saya kalau kasi awak MC ini tanpa sebab yang jelas, saya berdosa. Apa saya nak cakap depan Allah?”

Banyak lagi skill yang saya kena pelajari. Ada seorang pesakit yang saya temui di Terendak pernah mimpi jumpa Rasulullah SAW dan Saidina Hamzah. Serius saya tahan ketawa masa ambil maklumat pesakit ini. Dia kata dia dapat stroke dan dia berjalan dengan gaya pesakit stroke. Huhu, saya ingatkan dia ada masalah di bahagian otak. CT scan dia semuanya normal. Pensyarah saya suruh saya melihat gaya dia berjalan. Saya tidak faham apa-apa masa itu. Rupanya ada gaya jalan spesifik pesakit stroke dan gaya jalan pesakit ini sama sekali tidak serupa. Sebab itu dalam bidang perubatan ini ada satu kata-kata yang popular – What brain doesn’t know, the eyes cannot see. Huhu, banyaknya lagi ilmu yang saya kena belajar. Lagi bertambah ilmu, rasa lagi kerdil sebab banyak lagi ilmu Allah yang saya tidak tahu.

Ada penyarah saya yang tengok kuku pesakit pun boleh tahu bila pesakit itu kahwin. Tanda inai yang beransur hilang dapat memberitahu hal itu. Sebabnya pertumbuhan kuku itu pun ada kadar ukurannya. Menarik kan?

Tadi belajar pasal Shaken Baby Syndrome. Tak boleh goncang bayi. Tidak boleh macam baling-baling bayi sebab nak main-main dengan dia. Tidak boleh enjut bayi dalam buaian. Saya suka belajar benda-benda macam ini. Rasa best. Rasa macam seronok bila bertambah ilmu tentang manusia. Ada sesetengah bayi tidak merangkak, terus berjalan. Ibu bapa ingatkan benda itu adalah baik. Diorang fikir mungkin bayi itu cerdik. Hakikatnya benda itu salah. Setiap bayi akan belajar banyak benda semasa proses merangkak itu sendiri. Ramai orang tidak tahu kan?

Contoh lain lagi, orang selalu rasa madu itu benda baik. Ya, memang baik. Tapi tidak boleh bagi madu kat kanak-kanak di bawah umur setahun sebab madu boleh menyebabkan bayi mati andai dia mendapat penyakit Infant Botulism. Boleh membaca lanjut di sini.

Contoh lain lagi, ada satu kes di klinik yang mana si ayah cuba menyedut hingus bayinya dengan mulut. Dia juga cuba keluarkan kahak dari mulut bayi itu dengan menggunakan tangannya. Hakikatnya benda itu salah sebab bayi sangatlah mulus. Struktur dalaman bayi sangat halus dan mudah cedera. Tindakan si ayah boleh sahaja menyebabkan kecederaan yang teruk pada bayi. Ramai ibu bapa yang tidak tahu hal-hal ini.

Kawan non muslim saya cadangkan agar semua orang yang teringin nak kahwin, kena belajar terlebih dahulu tentang dunia kanak-kanak. Sesetengah orang rasa parenting skill boleh diperolehi once bila dapat anak. Hakikatnya itu juga adalah satu kesilapan. Even teknik menyusukan anak pun kena belajar. Huhu…

Banyak lagi ilmu Allah yang kena gali. Pensyarah saya selalu menyuruh kami jadi observant sebab banyak sangat sign/tanda pada manusia yang boleh memberitahu seribu satu cerita. Dan benda ini amatlah praktikal bagi mereka yang bergelar daie yang mana topic sehariannya adalah manusia.
Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)? (Surah Adzzariyat:21)

No comments: