Tuesday, November 17, 2009

Peristiwa...

Bila saya tengok orang yang pergi haji, saya teringin sangat nak pergi. Dulu semasa saya darjah 6, saya dah pernah pergi umrah Cuma masa itu saya tidak faham apa-apa. Saya pasti andai saya berpeluang menjejakkan kaki ke sana lagi, perasaan itu pasti berbeza.

Dulu saat melihat kuburan para tentera Uhud, saya tidak terasa apa. Hari ini mungkin saya faham sedikit sebanyak maksud kuburan itu sendiri. Saya mungkin telah faham didikan Allah kepada para sahabat. Untuk mentarbiah sahabat-sahabat agar mematuhi perintah Rasulullah SAW, ada nyawa yang perlu terkorban. Betapa Allah tahu bahawa manusia itu perlu ditarbiah dengan peristiwa. Betapa Allah tahu teori semata-mata tidak cukup untuk menambahkan iman seseorang. Ya Allah, dahsyat sungguh tarbiah yang perlu para sahabat lalui.

Tarbiah Allah ini lebih terasa dengan suasana atau peristiwa. Tarbiah itu mampu dirasai andai kita berada di medan. Dulu bila dengar kuliah tentang Badar, jarang hati mahu terasa. Tapi bila terlibat di dalam medan, saya mula merasai kehangatan peperangan Badar. Bila saya tersepit di antara pihak yang atas dan anak buah di bawah, kisah-kisah di dalam AlQuran datang memujuk hati dan perasaan.

Ramai orang tidak mampu istiqamah di jalan ini sebabnya banyak yang perlu dikorbankan. Hati, perasaan, ego dan lain-lain lagi. Sampaikan ada yang merasa senang andai mereka boleh pergi jauh dari jalan ini. Tapi bagi saya jalan ini membahagiakan kerana dengan tekanan, saya memahami Quran. Saya rasa bahagia yang amat bila saya faham satu ayat AlQuran. Benda itu pada saya lebih baik dari dunia ini rasanya. Saya rasa tersentuh dan terasa yang amat saat membaca setiap peperangan yang Allah nukilkan di dalam Quran, Allah describe keadaan hati mereka yang ada di medan ini. Masya Allah, dahsyat!

Sebabnya mungkin hati orang lain itu lain, hati saya lain. Apa yang membuatkan saya terasa barangkali biasa sahaja di hati yang lain.

Pernah saya balik dari hospital dan saya baca email, sakit kepala saya menjadi-jadi. Kenyataan saya kadangkala dirasakan hanya semata-mata kenyataan saya dan bukan kenyataan orang bawahan saya. Pernah saya rasa begitu sukar untuk mematuhi satu arahan dan saat saya tersedar, rasa sedih yang amat dengan diri sendiri seolah-olah saya tidak pernah ditarbiah. Tapi benarlah bahawa peristiwa lebih banyak mengajar kita dari teori semata-mata. Hal itu lebih menyentuh hati kita sebenarnya.

Nantilah saya tambah entri lagi. Alhamdulillah semangat sebab dah habis exam.

Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), (94:7)

No comments: