Wednesday, November 18, 2009

Nectar..

Ayah saya beli buku Raheeq Makhtum masa tahun 2000 lagi. Saya mengkagumi ayah sebab dia tidak pernah lokek untuk belikan buku. Saya pula baru sahaja nak menghargai buku itu. Dulu zaman Jahiliah, saya suka baca novel-novel yang teruk. Terasa macam dah lama usia saya dibazirkan.

Best sangat buku Raheeq Makhtum ini. Kalau ada yang berminat, saya ada buku ini dalam format pdf. Nanti tinggalkan sahaja email, saya kirimkan.

Bolehlah dikatakan buku ini adalah buku sirah yang terbaik. Buku ini memenangi hadiah pertama di dalam “Sayembara Buku Sirah Nabawiah” yang dianjurkan oleh Rabitah al-Alam al-Islami. Buku ini mengalahkan 170 buku lainnya dalam pertandingan ini.

Saya suka sangat nama Raheeq Makhtum ini. Maksudnya The Sealed Nectar. Diambil dari ayat 25 Surah Mutaffifin.Yusqauna mirraheeqim makhtum (83:25)

Bestlah buku ini. Dialah teman saya di kala kesunyian. Tadi baru baca kisah perang Badar. Perang Badar ini kalau nak lagi touching, bacalah Surah Anfaal. Sedap sangat! Delicious! Saya tahu kadang saya exaggerate bila cerita tentang ayat Quran tapi kalau saya exaggerate macam mana pun, tidak terkalahkan kehebatan dan kelazatan AlQuran. Susunan Surah Anfal cantik sangat. Dia tak cerita kisah perang itu terus. Mula-mula dia cerita tentang masalah besar dulu, kisah bila dah menang. Lepas itu baru flashback satu persatu. Jawapan persoalan pertama pula kat ayat 41. Mantaplah Quran! Dan Quran ini berjuta kali best bila buat kerja dakwah, bila ada kat medan. Memang terliur sangat nikmat Quran ini masa itu.

Ahad lalu kami buat program. Ya Allah, susah sangat rasanya bila syura memutuskan program itu dibuat hari Ahad. Semua perlu disiapkan dalam masa seminggu. Khamis hingga Sabtu kena pergi International Humanitarian Conference. Ahad program. Isnin dah mula exam final posting. Memang terasa berat sangat masa itu. Memang dah mengalir air mata. Kereta saya pula masih kat bengkel di Seremban. Keluarga datang hujung minggu. Nak kena settlekan pasal kereta juga. Nak kena pujuk anak usrah. Kena juga pujuk anak usrah orang lain. Ya Allah, saya terasa berat sangat.

Syaitan pun datang menganggu, menggoyahkan hati tentang keputusan syura. Terasa macam tiada siapa yang faham. Tapi benda ini hakikatnya bukan jemaah yang tentukan, Allah yang tentukan. Kita ini memang nak senang, tapi Allah ada perancangannya sendiri.

Perang Badar mengusik hati saya. Perang Badar never meant to be a war. Masa itu sahabat-sahabat cuma nak rampas harta mereka sebab kafilah Abu Sufian ambil harta sahabat Muhajirin yang mereka tinggalkan kat Mekah semasa hijrah dan nak jual pula harta itu. Abu Sufian ini tidak bawa senjata sangat pun. Tapi dia contact Abu Jahal. Datanglah tentera Abu Jahal yang ada senjata dan kelengkapan perang.

Ceritanya detail kat Raheeq Makhtum. Cerita yang saya cerita ini ringkas sangat. Ada satu part itu Allah describe hati para sahabat ini.

Dan (ingatlah) ketika Allah menjanjikan kepada kamu salah satu dari dua angkatan, menjadi untuk kamu (menghadapinya), sedang kamu suka kiranya (angkatan perniagaan) bukan angkatan (perang) yang mempunyai kekuatan itu yang dijadikan untuk kamu (menghadapinya). Padahal Allah menghendaki untuk menetapkan yang benar (ugama Islam) dengan Kalimah-kalimahNya, dan untuk membinasakan kaum yang kafir seluruhnya; (8:7)

Semua orang nak senang. Sahabat nabi pun kalau boleh nak berperang dengan kabilah Abu Sufian sebab kabilah ini tiada apa-apa. Tapi Allah nak diorang bertemu dengan kabilah Abu Jahal yang lengkap bersenjata.

Nak cerita betapa menariknya part ini, bacalah Raheeq Makhtum. Sampaikan bila sampai kat telaga Badar, sahabat terjumpa dua orang suruhan orang Quraisy. Sahabat tangkap diorang ini dan tanya, diorang ini kabilah Abu Sufian atau Abu Jahal? Diorang kata diorang kabilah Abu Jahal. Sahabat tidak puas hati. Sahabat belasah diorang. Rasulullah SAW sedang solat masa itu. Last-last sebab teruk sangat kena belasah, orang suruhan ini pun cakap diorang ini kabilah Abu Sufian. Bila Rasulullah SAW dah selesai solat, sahabat beritahu hal itu. Rasulullah SAW kata – “Korang ini, orang ini cakap betul korang belasah. Bila dia cakap salah, korang biarkan.”

Sebabnya sahabat-sahabat pun nak perang yang senang. Nak jumpa kabilah Abu Sufian yang bawa harta dan bukannya kabilah Abu Jahal yang bersenjata. Tapi cantik tak tarbiah Allah? Cantik sangat. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Benda yang kita tak nak itu, mungkin itulah yang terbaik bagi kita.

Saya merasai ayat ini tempoh hari. Memanglah kita nak buat dakwah ini bila masa senang, tapi Allah tahu apa yang terbaik buat kita sebenarnya. Ada banyak lagi nak cerita. Kan best kalau suara kita ini boleh menulis? Tak perlu saya taip panjang-panjang. Huhu…saya dah mula merepek.

5 comments:

Liyana said...

salam akak,

saya ada satu naskah. hehe ahha tentang perang badar. saya baru saja bincangkan. betul2 best2. awal2 yang Allah kata tentang masalah perselisihan faham dua golongan tentang rampasan harta. lepas itu Allah ingatkan tentang sifat orang bertaqwa. lepas itu Allah igtkan balik siapa yang tolong tyme mereka semua dalam takut.

dan dan dan.. banyak pengajarannya. kalau dilihat, Allah boleh je buat islam menang tapi Allah nak juga umat islam pukul leher orang kafir dngan jari. walaupun dengan jari.

pengajaran lagi kenapa umah islam tak dibenarkan patah balik walaupun nampak macam mereka akan kalah. sebab 300/1000 eheh..banyak lagi nak tulis ini.~ :p

Ummu Afeera said...

waaa...bestnya.,,kita dapat bahan yang sama...nak tulis pasal ini punyalah panjang, kan?

tapi touching sangat10000x...:)

Anonymous said...

salam. bleh tolong send kt saya. erl_mizan@yahoo.com.
ummuafeera study kt ne ek?

kAinZ said...

bole email satu ke nawhki86@yahoo.com?
syukran...

Anonymous said...

salam..tolong send kat ana..www.ana_nabila91@yahoo.com..syukran ya ukhti..salam