Tuesday, November 24, 2009

Bara api...


Kalau kita baca buku salah faham terhadap Islam oleh Muhammad Qutb, kita akan mendapati bahawa Islam tidak akan sesekali tertegak di atas logik. Saya baru membaca sedikit sahaja kandungan dari buku tersebut. Penulis yang menulis buku ini cuba menjawab kekeliruan yang timbul tapi semakin dijawab, semakin banyak yang akan ditanya oleh golongan yang memikirkan logik semata-mata sehinggalah sampai satu ketika hal Tuhan juga mahu dilogikkan.

Soalan mudah – Kenapa kita tidak makan babi? Kerana haram kan? Kalau kita cakap kerana kuman lantaran cuba men’sains’kan hukum tersebut, adakah sekiranya tiada kuman kelak di dalam babi, kita akan mula memakan babi? Tidak, Kita patuh – ‘Sami’na wa ata’na’ (kami dengar dan kami taat) kerana kepercayaan yang mendalam terhadap Allah SWT. Itulah sebabnya 13 tahun di Mekah memfokuskan pembinaan aqidah. Kalaulah Islam bermula dengan syariah – tidak boleh buat ini, haram buat itu, maka islam tidak akan kekal sehingga hari ini.

Pasal itu, dalam banyak isu yang dipersoalkan oleh non muslim atau orang yang mempercayai logik semata-mata, kita tidak punya jawapan. Sebabnya kita melakukan semua itu semata-mata kerana Allah, kerana kecintaan kepada Allah. Sahabat-sahabat Rasulullah SAW meskipun dah gila ketagih arak, tapi bila perintah arak diharamkan, terus pecahkan botol-botol arak. Sebabnya aqidah dah mantap.

Hari ini umat Islam sendiri rapuh dari segi aqidah. Lagi korang larang, lagi diorang buat. Cakaplah macam mana rokok haram pun, orang tetap hisap rokok. Cakaplah macam mana haram jual rokok pun, akan ada seribu satu dalih. Kalau cuba haramkan arak, lagi memberontak manusia-manusia di sini. Cuba nak buat hukum hudud, akan ada sejuta persoalan. Ramai tidak yakin dengan Islam.

Cuba tengok ayat-ayat Makkiyah, ayat sebelum hijrah yang banyak menekankan aqidah misalnya dalam juzu’ 30. Ayatnya mengerikan tentang gambaran kiamat dan lainnya. Semuanya tentang keimanan. Digambarkan syurga itu macam mana, digambarkan neraka macam mana. Digambarkan juga kekuasaan Allah. Hayatilah tafsir-tafsirnya. Itulah juga permulaan usrah, menanamkan dalam diri anak-anak usrah tentang aqidah. Insya Allah hal lainnya akan mudah selepas itu.

Dulu masa saya dikenalkan dengan tarbiah di Tingkatan 1, saya memberontak. Benci! Bila disuruh, saya tidak suka. Bila dilarang, saya melawan. Tapi bila faham Islam betul-betul, senang saya nak menerima tarbiah itu.

Kecintaan pada tarbiah juga perlu dipupuk. Tidaklah asyik membangkang sahaja. Bila dikatakan tidak boleh makan KFC, berjuta dalil dikemukakan untuk kata boleh. “Ustaz kata boleh!”, kata mereka. Bila dikatakan tidak boleh menonton wayang di panggung wayang, dalil dari mana-mana mampu dibawa. Susah benda-benda ini bagi mereka yang mengikuti tarbiah dengan terpaksa. Tidak rasa cinta lagi kat tarbiah ini. Tidak faham bahawa 6% keuntungan KFC masih pergi kepada Amerika. Tidak faham bahawa menonton wayang hanya sia-sia.

Kadangkala kalau kita sudah meyakini hal itu adalah terbaik, kita perlu serahkan sepenuh jiwa kita kepada hal itu. Kalau kita rasa tarbiah itu adalah baik, kita perlu bersedia untuk dicorak oleh tarbiah itu.

Kalau kita faham Islam yang terbaik, mengapa kita masih perlu menyokong sekular? Kenapa kita biarkan hiburan menguasai diri kita? Kenapa kita boleh menyokong Astro yang membuatkan kita terlalai most of the time, tapi kemudiannya beriman seketika dengan Astro Oasis? Kenapa kita tidak sedar benda itu adalah sekular.

Saya tidak kata saya bagus sangat. Saya juga kadangkala tewas berjuta kali dengan televisyen. Cuba bayangkan kalau kita duduk di rumah yang ada Astro. Walau ditarbiah macam mana pun, kalau benda-benda itu ada kat rumah, kita akan tewas juga. Itulah sebabnya kita perlu bercita-cita nak dirikan rumah kita sendiri yang dicorak dengan corak Islam sepenuhnya.

Ekstrim ke kita? Orang kata saya ekstrim dengan pegangan saya. Susah sangat rasanya nak terangkan kat orang lain benda ini kecuali mereka yang sama-sama menganuti kefahaman yang sama. Persoalannya, kita tahu Islam itu baik, dakwah itu baik tetapi kenapa kita tidak mempercayai sepenuhnya hal itu 100%?

“Shibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya daripada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah (Al Baqarah 138)”

Sibghah Allah adalah celupan Allah. Celupan Allah tidak sama dengan celupan biskut yang disalut coklat. Luar sahaja macam coklat. Dalam biskut sahaja. Celupan Allah adalah luar dan dalam. Tidak teringin ke kita nak terima Islam ini secara totok 100 %?

Sedih nak tulis benda ini sebab diri pun rasa tidak kuat bila biah tidak Islam sepenuhnya. Kalau kita tidak bersama Islam sesaat, kita mesti bersama Jahiliah. Semua benda yang bukan Islam adalah Jahiliah. Allah cipta syurga dan neraka. Semua itu jelas, tidak ada tengah-tengah kan?

Sebenarnya perit tulis benda ini. Sebab kita ini nak sangat Islam itu, tapi Jahiliah itu macam arus yang sukar kita lawan.

Benarlah kata-kata Rasulullah SAW tentang Islam di akhir zaman ini.

Daripada Anas r.a. bekata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api".
(H.R. Tirmizi)

Ekstrim sangat kan analogi yang Rasulullah SAW gambarkan? Tapi itulah hakikatnya yang perlu kita hayati bila nak pegang Islam.

No comments:

There was an error in this gadget