Monday, November 09, 2009

24 jam...



Otak manusia ini bukan macam komputer, boleh sahaja nak delete apa yang berlaku. Segalanya terakam dan tersemat rapi.

Tadi baru baca berita kemalangan yang berlaku di Pahang. Baru sahaja mahu cuba melupakan, teringat kembali kemalangan tempoh hari. Saya tahu hikmahnya besar.

Teringat tarikh 22hb April yang lalu. Hari itu hari jadi Aiman. Saya sedang belajar dalam posting surgery dan oncall hari itu. Ada seorang doktor pakar Cina mengajak kami untuk melihat post mortem. Memang excited masa itu. Tapi itulah pengalaman yang paling mengerikan sepanjang saya belajar dalam bidang perubatan. Saya menangis sehabisnya di sebalik mask yang saya pakai. Seorang remaja lelaki seusia Aiman dibedah siasat hari itu. Saya tidak mampu nak tidur malam tersebut kerana mengingatkan post mortem tersebut. Saya takutkan kemalangan juga kerana insiden tersebut.

Kadang bila lihat pesakit yang quadriplegic (lumpuh bahagian atas dan bawah) atau pesakit paraplegic (lumpuh separuh bahagian bawah tubuh) di dalam posting orthopaedic ini kerana terlibat dalam kemalangan, saya tahu saya benar-benar perlukan Allah 24 jam sehari. Dan saya bersyukur kerana saya ditarbiah untuk mengamalkan Mathurat, formula terbaik yang telah Allah bekalkan agar kita ini dijaga olehnya selama 24 jam. Saya bersyukur pada Allah kerana saya dan kawan selamat dalam kemalangan tersebut walaupun ianya adalah high impact accident.

Saya tahu saya perlu melafazkan setinggi kesyukuran buat Allah, infiniti pengabdian kepadaNya. Maafkan diri ini ya Rabb di saat imanku tersungkur. Maafkan diri ini ya Rabb andai aku tercongak persoalan kiraan takdirMu. Maafkan aku ya Rabb atas segalanya.

No comments: