Friday, September 25, 2009

Istiqamah...

Saya tersentuh membaca tulisan Kak Aisyah. Jahiliah itu membidikkan pelurunya dari segenap arah sehingga kadangkala kekuatan yang ada hilang entah ke mana. Hendak membina iman begitu sukar tapi menghancurkannya begitu mudah. Saya petik sebahagian tulisannya sebagai muhasabah buat diri yang terlupa.

Kita masih ikut usrah.

Tapi melayan movie setiap hari.

Kita masih lagi bawak usrah/membina manusia.

Tapi kita ber’couple’ dengan seseorang, bersms dan berchatting yang kononnya untuk lebih kenal sebelum kahwin atau menanamkan rasa cinta, tapi kita tertipu dengan tipu daya syaitan!

Kita pergi daurah, sampai kene marah-marah dengan mak asyik lenyap je time weekend..

Tapi otak, fikiran kita, semuanya kepada nak beli bag baru, gaya baru, dan sebagainya.

Atau membaca buku sekadar untuk hiburan, bukan menambahkan tsaqafah dan iman!

Beratnya ujian ini!

Saya akui tulisan Kak Aisyah. Istiqamah itu sukar dan terlalu sukar. Istiqamah itu berat hatta untuk kekasih agung Rasulullah SAW.

“Apa yang telah menjadikan engkau tua beruban?” tanya sahabat kepada baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

“Aku telah diubankan (dituakan) oleh Surah Hud…” kata Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam dalam sepotong hadith yang direkod dari Ibn Abbas Radhiyallahu ‘anhuma.

Itulah beban surah Hud, surah yang memperkatakan tentang istiqamah, bahawa setelah hati disentuh iman, hidup bersama iman dan akhirnya mati dengan iman.

Kamu pernah tengok Tony Blair? Dia kelihatan tampan saat mula-mula memegang jawatan. Tapi kemudian rambutnya mula beruban hanya setelah beberapa tahun.

Dan sesungguhnya yang menjadi beban yang berat sehingga memutihkan rambut Rasulullah SAW adalah istiqamah.

Hari ini mungkin kita tidak menonton televisyen tapi setelah dihidang berhari-hari dengan televisyen, mampukah diri untuk terus mengekalkan momentum?

Saat melihat insan yang menjelekkan kerana dia derhaka pada ibunya, saat melihat keadaan saudara mara yang penuh sarat dengan masalah, mampukah diri untuk tidak mengumpat?

Mampukah solat malam terus dijaga? Bagaimana dengan puasa sunat? Bagaimana dengan Quran? Istiqamah itu sangat berat, berat dan terlalu berat.

Ya Rabb, jadikan aku hambaMu yang istiqamah di jalanMu. Aku tidak akan mampu melakukannya tanpa pertolonganMu. Aku lemah dan aku amat mengharapkan tarbiahMu.

No comments:

There was an error in this gadget