Wednesday, September 23, 2009

Asing...


Pernah rasa asing dengan Islam yang kamu bawa? Pernah rasa asing menjadi seorang muslimah? Saya merasainya saat raya begini.

Tudung saya bukan cantik. Hanya kain ela 60 inci yang dibeli di kedai dan kemudian dibakar hujungnya. Kadangkala ada juga sesekali mengenakan tudung bercorak lerang 60. Tudung saya tiada labuci dan manik. Mata saya tidak biru atau coklat. Kulit saya tiada solekan.

Tapi yang hadir berkunjung ke rumah atau sanak saudara saya tidak semua begitu. Majoritinya bukan begitu. Akhirnya saya kelihatan begitu asing dengan imej saya.

Seorang anak kecil juga bertanyakan saya mengapa tudung yang saya pakai begitu panjang. Mungkinkah segala yang terjadi kerana terlalu ramai ‘ustazah’ yang bersolek sakan di media sehinggakan wanita hari ini terlibat dalam salah faham yang panjang?

Apa pengertian hijab sebenarnya? Bukanlah hijab hanya menutup segala yang perlu semata-mata. Peranan hijab lebih dari itu. Menutup segala ruang-ruang fitnah bagi seorang wanita. Wanita yang baik tidak suka dilihat dan dipuji.

Hari ini, hijab jauh dari maknanya. Hari ini wanita yang berhijab jauh lebih cantik dan menarik hati. Hijab yang ada hari ini tidak dapat memaknakan makna hijab sendiri. Lelaki yang ada hari ini terlalu dayus melihat anak dan isteri berdandan untuk dinikmati oleh manusia lain.

Asing dan terasing. Kata Khalid Yassin, adakalanya meskipun kita di jalan yang benar, mungkin sahaja kita ragu dengan apa yang kita pegang. Menjadi asing memerlukan kekuatan. Katanya lagi, sewajarnya kita berdoa pada Allah agar kita dan keluarga kita menjadi manusia yang asing di zaman ini.

Berbanggalah andai diri kamu asing. Kobarkan semangat untuk terus menjadi asing. Yakinlah bahawa pandangan Allah dan pandangan manusia jauh berbeza. Justikasi Allah dan justifikasi manusia adakalanya menjadi neraca yang tidak seiring.

Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kepada tubuh dan rupa paras kamu, tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu, (H.Muslim)

No comments: